Byggahus.se

Avstånd på spot från vägg för att slippa släpningar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Håller på och bygger hus och ska nu välja placering på spotlights.
    Sambon vill gärna ha spottarna så nära väggen som det går medans jag är rädd för att om de placeras för nära vägg så kommer minsta lilla skavank på väggen att synas direkt.
    Jag kommer att välja ställbara LED spotlights (går att ställa 30 grader) och de är tänkta att riktas mot väggen.
    Taklutningen ligger på 22 grader så det blir inte jätte mycket det kommer att gå att vinkla dem mot väggen.
    Men min fråga är då, vad ska man ha för avstånd från vägg till spot för att slippa att minsta lilla slipmiss ska synas.

//MVH Robert

2. F
    Medlem Nivå 8
    Detta beror ju delvis även på antalet spott och hur högt upp på väggen ska ska lysa.
    Det styr ju även vad du väljer för ljuskälla och evt dimmer,

Du vet att gör du något med eljobb/monterar "elektrikerns material" så är det olagligt bara så du vet.
    Men runt en 80-120cm ifrån vägg hade jag nog satt. Beror lite på hur brett rummet är och övrig belysning.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Det är på två olika väggar det kommer att bli spottar, och de är 2.5 respektive 4.0m höga.
    Och inget av materialet kommer jag att montera själv, utan vi bestämmer placering så tar elektrikern och fixar resten när han drar resten av elen i huset.
    Men tack för förslaget.

4. R
    Medlem Nivå 6
    Förstår inte riktigt. För att skapa rumskänsla vill man att spottarna ska släpa på väggen. Alla mina sitter cirka 30-40 från vägg. Och så är de riktbara. Ser inga skavanker på mina väggar, och de är verkligen inte perfekt spacklade.