Avstånd mellan takstolar varierar...

9k läst  5 svar

1. L
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Jag har en kåk från 50-talet där jag skulle vilja stoppa in en vindstrappa som är ordentligt isolerad till skillnad från "luckan" som jag har idag. Den ofantligt stora stegen som måste finnas någonstans på övervåningen är också en bidragande orsak till nyinvesteringen  :)
    När jag då köpte en sådan trappa med standardmåttet 1200mm. Jag gissade att cc mellan takstolarna brukar vara ca 1250mm? Så tar jag mig upp på vinden för att "planera"....inte en enda takstol har samma avstånd mellan sig!
    Måtten cc ligger mellan 950mm och 1100mm.
    Det var bara att lämna tillbaka trappan..tur att dem är så smidiga att släpa på... :p

Finns det någon som vet om det finns "special" mått på dessa vindstrappor??
    Var det vanligt att man gjorde så här förr i tiden???

MVH Alexis
    Trosa

2. T
    Medlem Nivå 3

Re: Avstånd mellan takstolar varierar...

Har ett hus från -46 och samma sak här...olika mått mellan takstolarna. Vet inte om det finns måttanpassade luckor. Hör av dig om du hittar någon :)
    Annars blir det att tillverka en egen.

3. Angelven
    Medlem Nivå 6

Hmm... jag förstår inte problemet. Vi satte i en vindstrappa och valde helt enkelt en
    som var smal nog för det minsta måttet. Sedan byggde jag en ram som den passade
    i, med två tvärstag mellan takbalkar, långsida på ena takbalken och sedan en extra
    parallell balk längs med den andra takbalken fäst i tvärstagen. I det sköt vi upp
    luckan, satte kärringar och skruva fast.

Du behöver ju inte fästa den direkt i takstolarna - bara i en ram med en dimensionering
    som håller (jag tog i så jag sprack med identisk dimension som takbalkarna).

Den här http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3575 passar ju utan problem om du har cc 950 mm och bygger en ram innanför.
    540 mm räcker för en flyttkartong ;-)

Mvh
    /Angelven

4. M
    Moderator · Nivå 17

Nix detta fattar inte jag heller. Vår är också ca 60 och hålls på plats av en ram 45X145 fäst i takstolarna. Håller för minst 140 KG

5. P
    Medlem Nivå 4

Vi har ett nybyggt hus uppfört 2005 som har olika cc mått mellan takstolarna så detta verkar vara kutym, vare sig det gäller gamla eller nya hus ;)

6. L
    Medlem Nivå 5

Hej!
    Tack för förslaget men utformningen av våran övervåning tillåter inte att vi vrider trappan 90° som annars vore en perfekt lösning. Vi vill försöka ha uppgången till vinden i hallen, det är inte så kul med en stor lucka i taket i sovrummet..hmm kanske om man bygger in spotlights runt..... ;)

MVH Alexis

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: