Byggahus.se

Avstånd mellan glespanel golvvärme

1. M
    Medlem Nivå 4
    Halloj

Jag ska installera golvvärme på nedervåningen och kommer att göra "basic"-arbetet själv dvs lägga glespanel på golvet, lägga plåtar och dra slangarna. Frågan: Hur tätt lägger man glespanelen som ska bära golvet ?

Hur lägger man panelen där slangarna "böjer", t.ex. närmast väggarna? Där måste ju bli lite pusslande eller??

Annat att tänka på??

Tack på förhand
    Golvläggarn

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns ganska bra dokument om detta på Wirsbo's hemsida, länge sedan jag läste där så jag kan inte epka ut exakt var, men som sagt där finns bra dokumentation. Har för mig att det finns motsvarande något annorlunda hos Roth.

De specar både vilka dimensioner man skall ha och måtten.

En sak som jag vet är strulig för många är att det måste finnas stöd för spånskivan ute vid väggen även där slangen vänder. Spånskiva skall alltid ha stöd runt sina kanter.

3. S
    Anonym
    Är det 20mm slang rekommenderas cc30. jag använde mig av 22x120 råplan. du kan låta slangarna vända under glespanelen, eller så avslutar du mellan 2 golvreglar, jag började glesa från yttervägg så jag skulle få något att skruva golvspånskivorna i. men eftersom jag ville ha slangen så nära väggen som möjligt så blev det en 22x60 samt att jag klippte plåtarna i ena långsidan.