Byggahus.se

Avstånd mellan altandörr och trall....

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 532 inlägg

MathiasS

Medlem
    Jag måste bestämma höjden på altanen och funderar på hur mycket fritt man behöver ha mellan dörrbladet i altandörren och trallgolvet? 3-4 centimeter för att ge plats för en dörrmatta + lite marginal?

Vad brukar bli lagom?

2. R
    Medlem · 301 inlägg

Rypos

Medlem
    Vi har 8 cm och det verkar lagom för Göteborg med tanke på snö etc

3. B
    Medlem · Skåne · 724 inlägg

BobbyEwing

Medlem
    Så lite som möjligt tycker jag, det är alltid trevligast om altangolvet känns som en förlängning av rummet. Vi har ca 3 cm.

4. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Ok. Innan ni svarade han jag bestämma. Det blir cirka 4cm. Då får jag plats med en dörrmatta OCH utgår jag från min lecamur så stämmer det avståndet väldigt bra med 45+220+34 vilket är konstruktionsmåttet upp till färdig trall.

Tack ändå för era synpunkter!

5. estwing
    Medlem · västra götalands · 1 977 inlägg

estwing

Medlem
    så mycket som möljligt.
    gärna ett steg ner för slagregn å snö.

praktiskt= plant ut, snyggast men ej BRA!!!

mvh
    snickar estwing

6. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Jadu, ett steg ner eller ett ordentligt kliv är inte att tänka på. Frågan var nog om det skulle vara 2,3,4 eller 5cm men det löste sig ju automatiskt faktiskt.

7. B
    Medlem · Skåne · 724 inlägg

BobbyEwing

Medlem
    BRA är ju en fråga om vad man vill ha. Vill man inte ha ett steg ner så är det förbaskat dåligt att ha det.

8. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Allt är förstås en prioriteringsfråga. I detta fall går form före funktion kan man säga så då får det bli ett trallgolv i höjd med golvet inomhus. Jag förstås precis vad Estwing menar och i detta fall kommer jag inte bygga på det förståndigaste sättet....

9. Mikael_L
    Medlem · 40 839 inlägg
    Mathias, nu har du testat din höjd i några år, känns det som att det blev bra?
    Skulle du valt en annan idag?

Jag antar att du bara har altandörr mot altanen, inte entrédörren...

Jag sitter i exakt samma sits nu, men har även en entrédörr ut på altandäcket, och måste göra detta val. :)

10. K
    Medlem · skåne · 522 inlägg

Kalasclas

Medlem
    Jag har några cm även jag, och jag tycker det är absolut det smidigaste, barnen springer ut och in, man själv bär brickor ut och in, det ska vara enkelt...

Ska man ha trappa ner så behöver den bli ganska djup för att inte av misstag ta ett för långt kliv ut och missa trappan ner.

11. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Tänk snödrev, snö kan driva väldigt mycket över en öppen altan alt terass.

12. Mikael_L
    Medlem · 40 839 inlägg
    Och några är ...?
    2, 3, 7 cm ? ;)

(Och känns ditt val bra, så här idag?, verkade så av ditt inlägg ... ;))

13. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Har även en ytterdörr som går ut mot altanen. Här har jag byggt en plattform ung 150 djup o 250 bred som är c:a 10cm högre än altanen. På detta sätt så stoppas snödrev mot ytterdörren samt att taket ovanför dörren hindrar den mesta snön. Därför har jag nog bara 2-3 cm mellan dörrblad och plattformen.

14. K
    Medlem · skåne · 522 inlägg

Kalasclas

Medlem
    skulle tippa på ca 3 cm... Jag är kanon nöjd med det, man tar ett steg över tröskeln sen är man ute, kan bära ut mat och allt möjligt och behöver inte vara orolig för var trappsteget är. Mår huset sämre av det så ja då tar jag den smällen för att kunna leva och njuta utan att bli arg på en liten trappa dagligen :)

Att bygga en plattform som Nimajneb skriver på 150*250 anser jag vara ett enormt slöseri av yta om det är för altandörren och en mindre yta kommer göra att man missar steget, framförallt barn kommer stå på näsan där.

• Laddar…
  15. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Ja det blev bra, skulle göra likadant igen. Snö etc vet jag inte om jag ser som relevant i sammanhanget - hade jag inte skottat altanen hade jag haft 90 cm snö där i vintras så ett steg hit eller dit...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.