16 078 läst ·
5 svar
16k läst
5 svar
Avstånd från bänkskivan till kakel
Jag ska sätta plattor i köket och undrar vilket avständ från bänkskivan till första plattan som är att föredra?
Jag kör med 3mm snöre mellan plattorna men jag har för mig att det brukar vara lite mer brån bänken till första, någon som har bra rekomendationer (görna bild).
/Nicke
Jag kör med 3mm snöre mellan plattorna men jag har för mig att det brukar vara lite mer brån bänken till första, någon som har bra rekomendationer (görna bild).
/Nicke
Har du inte fogat än så bör du göra som jag nämnde i mitt förra inlägg och lägga en mjukfog mellan bänkskivan och kaklet.
I fogarna mellan kaklen skall det vara kakelfog givetvis.
En hård kakelfog mellan bänkskiva och kaklet spricker på grund av att skåpen rör på sig i förhållande till väggen.
Vatten kan tränga in i sprickan och orsaka vattenskador i skåpet och vad som finns under.
Inget stort bekymmer eftersom man normalt inte slabbar med stora mängder vatten i ett kök.
Däremot ser inte den spruckna fogen särskilt rolig ut efter ett tag.
I fogarna mellan kaklen skall det vara kakelfog givetvis.
En hård kakelfog mellan bänkskiva och kaklet spricker på grund av att skåpen rör på sig i förhållande till väggen.
Vatten kan tränga in i sprickan och orsaka vattenskador i skåpet och vad som finns under.
Inget stort bekymmer eftersom man normalt inte slabbar med stora mängder vatten i ett kök.
Däremot ser inte den spruckna fogen särskilt rolig ut efter ett tag.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ett tips är att använda 3mm masoniteremsor mot bänkskivan.
Ta bort dessa innan fixet härdat fullt ut så de inte fastnar i detta, men sedan är det smidigt att stoppa in dem igen när det ska fogas så slipper man fogbruk i nedersta fogen.
Ta bort dessa innan fixet härdat fullt ut så de inte fastnar i detta, men sedan är det smidigt att stoppa in dem igen när det ska fogas så slipper man fogbruk i nedersta fogen.
Det är första gången jag gör detta men jag tänkte, hur svårt kan det vara?
Ja, massonit hade varit bra men nu hade jag inte det hemma så det fick bli kors som jag köpte samtidigt med kaklet.
- Först gäller det att ha barnfritt hemma.
- Sedan ska allt skit som står på bänken bort (4,5m).
Start:
Plattor på plats:

Putsat och nu ska det fogas:

Ja, massonit hade varit bra men nu hade jag inte det hemma så det fick bli kors som jag köpte samtidigt med kaklet.
- Först gäller det att ha barnfritt hemma.
- Sedan ska allt skit som står på bänken bort (4,5m).
Start:
Plattor på plats:

Putsat och nu ska det fogas:

Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lämpligt avstånd från vägghängd infravärmare till kanalplasttak?
Altan & Uteplats -
friggebod på avstånd från huvudbyggnaden
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur långt avstånd från huset kan solceller sitta?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Avstånd från dusch till handdukstork
Badrum -
Vilket avstånd i djupled ska jag placera spishäll resp. diskho på bänkskivan?
Kök