5 681 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Avstånd bänkskiva till överskåp, 50 eller 51 cm?
Vi ska ha fem rader med 10x10 kakel, ska jag köra 50 centimeter, eller ska jag ha lite extra för fog mot skiva och överskåp?
Enligt Bauhaus är plattorna egentligen 9.7x9.7 cm, stämmer det?
Enligt Bauhaus är plattorna egentligen 9.7x9.7 cm, stämmer det?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
[QUOTE
Enligt Bauhaus är plattorna egentligen 9.7x9.7 cm, stämmer det?[/QUOTE]
Bra fråga.........
Enligt Bauhaus är plattorna egentligen 9.7x9.7 cm, stämmer det?[/QUOTE]
Bra fråga.........
Ja visst, jag kan ju mäta så fort jag köpt plattorna, men överskåpen ska upp i morgon, på BH sa de att alla 10x10 plattor egentligen är 9.7x9.7.
Det brukar stämma
jag har kaklat med 10x10 plattor hemma och jag har exakt 50cm mellan bänkskiva och ovankant på kakel inkl. fog och spalt vid bänkskiva. Använde mig av 2mm kakelkryss.
Om jag hade varit du hade jag placerat ovanskåpen minst 50,5cm eller mer. Kan vara bra och ha lite felmarginal. Själv har jag 3cm mellan kakel och befintligt ovanskåp, så det blir kakellist för min del.
Om jag hade varit du hade jag placerat ovanskåpen minst 50,5cm eller mer. Kan vara bra och ha lite felmarginal. Själv har jag 3cm mellan kakel och befintligt ovanskåp, så det blir kakellist för min del.
Redigerat:
Agrh! Vi köpte finfina plattor på Bauhaus, men just dessa är 99.2 mm stora, och jag råkade få 50.3 cm mellan bänkskiva och överskåp, kaklet får alltså inte plats och jag har ingen lust att kapa 50 plattor för att de ska passa. Alternativet är att köra utan eller med minimal fog, 1mm. Vad ska jag göra?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Kapa i överkant under skåpen.
Jag flyttade ner bänkskåpen ett par milimeter, så nu är det 50.5 cm avstånd, då får jag plats med 4x2mm fogar, alltså mellan plattorna men den första raden får stå på bänkskivan och ingen luft mot väggskåpen.
Klicka här för att svara