P
Vi har stäng av vattnet till fritidshuset, i samband med avstängning öppnade vi alla kranar. Detta var för några veckor sedan. När vi nu besökte huset droppade kranen fortfarande - vad beror detta på? Vad ska man göra?

Inkommande kran läcker.

Hur ser det ut vid Inkommande ventilen?

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Inkommande kran läcker.

Hur ser det ut vid Inkommande ventilen?
Tack för svar och förlåt min okunnighet men vad innebär inkommande ventil?

Första ventilen på inkommande vattenledning.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Första ventilen på inkommande vattenledning.
Jag får kika imorgon, först stängde vi av inkommande vattenledning i huset och därefter själva pumpen i ett annat hus, så man kan säga att det är avstängt på två ställen, dvs både pumpen och sedan inkommande ledning till huset, men ändå droppar det.

Var står hydrofortanken?
Tömdes hydrofortanken?

Kanske bättre att tömma hela ledningen från pumpen till tappkranarna i stugan än att stänga ventilen på inkommande ledning till stugan.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Var står hydrofortanken?
Tömdes hydrofortanken?

Kanske bättre att tömma hela ledningen från pumpen till tappkranarna i stugan än att stänga ventilen på inkommande ledning till stugan.
Hydrofortanken står i ett eget hus. Vi kanske gjorde misstaget att första stänga av vattnet in i huset och därefter hydroforen?

Stäng pumpen, öppna alla kranar igen, vänta tills det inte rinner, så kommer det inte att droppa. Hela systemet är då trycklöst. Sen hur det är med huset då. Är det helt kallställt eller är det lite värme på, så att inte rör i huset kan frysa.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Stäng pumpen, öppna alla kranar igen, vänta tills det inte rinner, så kommer det inte att droppa. Hela systemet är då trycklöst. Sen hur det är med huset då. Är det helt kallställt eller är det lite värme på, så att inte rör i huset kan frysa.
Bara så att jag inte missförstår, pumpen är avstängd, men ska jag öppna ledningen till huset igen, för att se om det är något vatten mellan inkommande ledning och kran i köket? Eller kan det vara en idé att slå på allt vatten, både inkommande in i hus och pumpen, och därefter stänga av pumpen, och först därefter inkommande vatten in i huset? Dvs göra allt i rätt ordning?

Stäng först pumpen, nu finns det tryck i kärlet som vill med att droppa. Öppnar du en kran åker allt ut från kärlet, sen när det slutat rinna och droppa stänger du kran/ventil vid kärlet, då kan det droppa lite med slutar.
Då finns det vatten i ledningen till huset, och inte fel att öppna alla kranar fullt med. En fråga till, stänger ni av all el och kallställer huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.