4 897 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Avstängning till tryckexpansionskärl?
Sida 1 av 3
Har försökt hitta trådar om detta men inte hittat något med direkt svar på det jag undrar..
Så vitt jag vet så får man sätta kulventil på tryckexpansionskärl om man ser till att givetvis sätta kranen så att säkerhetsventilen fortfarande är i drift när man stängt kärlet.
Och man får givetvis inte sätta någon på säkerhetsledningen om jag fattat rätt.
Men min fråga till er kunnigt folk är hur man bör göra?
Om vi tänker oss från Expkärlet nu.. Så hade jag tänkt sätta tryckmätaren först, följt av en kulventil och sedan en säkerhetsventil 1,5 bar lite längre bort.
Stänger jag då av kulventilen närmast kärlet, så är ju ändå ventilen i drift så att säga.
Men borde man inte ha nån form av avtappning på expkärlet då? För att bara stänga av kulventilen gör ju inte kärlet varken vatten eller trycklöst.
Jag tänker i fall man behöver byta ut kärlet eller utföra nån typ av service, det är därför jag vill kunna stänga av.
Har kulventiler i hela pannrummet
Har totalrenoverat hela pannrummet och bytt ut det mesta, men är bara anslutningen till exp kvar nu innan proveldning!
Just, en sak till. Fick med världens största säkerhetsventil till mitt 200 L tryckexp.
Den är på 1,5 bar, bara att både in och utlopp är R25.
En normal säkerhetsventil i mina ögon räcker att det är en sån där liten, R15-22mm till exempel.
Så min plan är att "slänga" skiten jag fick med och använda en "vanlig" liten mindre modell.
Eller finns det nån speciell anledning till varför jag fick med en så sjukt överdimensionerad säkerhetsventil till kärlet?
Så vitt jag vet så får man sätta kulventil på tryckexpansionskärl om man ser till att givetvis sätta kranen så att säkerhetsventilen fortfarande är i drift när man stängt kärlet.
Och man får givetvis inte sätta någon på säkerhetsledningen om jag fattat rätt.
Men min fråga till er kunnigt folk är hur man bör göra?
Om vi tänker oss från Expkärlet nu.. Så hade jag tänkt sätta tryckmätaren först, följt av en kulventil och sedan en säkerhetsventil 1,5 bar lite längre bort.
Stänger jag då av kulventilen närmast kärlet, så är ju ändå ventilen i drift så att säga.
Men borde man inte ha nån form av avtappning på expkärlet då? För att bara stänga av kulventilen gör ju inte kärlet varken vatten eller trycklöst.
Jag tänker i fall man behöver byta ut kärlet eller utföra nån typ av service, det är därför jag vill kunna stänga av.
Har kulventiler i hela pannrummet
Har totalrenoverat hela pannrummet och bytt ut det mesta, men är bara anslutningen till exp kvar nu innan proveldning!
Just, en sak till. Fick med världens största säkerhetsventil till mitt 200 L tryckexp.
Den är på 1,5 bar, bara att både in och utlopp är R25.
En normal säkerhetsventil i mina ögon räcker att det är en sån där liten, R15-22mm till exempel.
Så min plan är att "slänga" skiten jag fick med och använda en "vanlig" liten mindre modell.
Eller finns det nån speciell anledning till varför jag fick med en så sjukt överdimensionerad säkerhetsventil till kärlet?
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Du får ALDRIG kunna koppla bort säk.vent från pannan.
Har du ett exp.kärl på 200L är inte säk.vent. överdimensionerad.
kolla denna http://www.armatec.com/pages/2815/webbase/1_AT_3635.pdf
Har du ett exp.kärl på 200L är inte säk.vent. överdimensionerad.
kolla denna http://www.armatec.com/pages/2815/webbase/1_AT_3635.pdf
Nej men det är precis det jag menar... Att om jag stänger av expansionskärlet med en ventil direkt PÅ kärlet..
Så är ju fortfarande säkerhetsventilen i drift? Bara expansionskärlet som är urtaget ur systemet.
Är du med på hur jag menar? Vill ju kunna byta det till exempel.
Vet att vissa pratat om avtappningskran på kärlet med..
Skall kika i dokumentet..
Men varför ska jag ha sån stor säkerhetsventil menar du? 1,5 bar är väl 1,5 bar oavsett va stor in och utgångarna är? Jag menar där kommer det ju sällan nåt vatten alls så.
Så är ju fortfarande säkerhetsventilen i drift? Bara expansionskärlet som är urtaget ur systemet.
Är du med på hur jag menar? Vill ju kunna byta det till exempel.
Vet att vissa pratat om avtappningskran på kärlet med..
Skall kika i dokumentet..
Men varför ska jag ha sån stor säkerhetsventil menar du? 1,5 bar är väl 1,5 bar oavsett va stor in och utgångarna är? Jag menar där kommer det ju sällan nåt vatten alls så.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Jag missuppfattade nog, det är ganska vanligt med kulventil på kärlet med möjlighet till avtappning (länken)för att bl.a kontrollera förtrycket i kärlet.
trycket är samma men det är skillnad på vattenmängd som ska ut om 150L kokar eller om det är 10ggr mer.
trycket är samma men det är skillnad på vattenmängd som ska ut om 150L kokar eller om det är 10ggr mer.
Då är jag med. Hade vart fiffigt med en sån där ventil.
Men nu har jag köpt grejor så det blir en separat avtappningskran och en separat kulventil.
Sätter båda delarna precis vid expansionskärlet direkt ovanför bar-mätaren.
Så säkerhetsventilen mellan värmekällan och kulventilen.
Tycker bara det är lite konstigt det där med säkerhetsventilen. Klart större mängd vatten kräver större hål om det kokar.
Men kompisen köpte ett 400 L tryckexpansionskärl på rinkaby och fick en sån där vanlig liten ventil, medans mitt 200 L från rinkaby fick ett asstort!
Sätter dit det lilla oavsett
Men nu har jag köpt grejor så det blir en separat avtappningskran och en separat kulventil.
Sätter båda delarna precis vid expansionskärlet direkt ovanför bar-mätaren.
Så säkerhetsventilen mellan värmekällan och kulventilen.
Tycker bara det är lite konstigt det där med säkerhetsventilen. Klart större mängd vatten kräver större hål om det kokar.
Men kompisen köpte ett 400 L tryckexpansionskärl på rinkaby och fick en sån där vanlig liten ventil, medans mitt 200 L från rinkaby fick ett asstort!
Sätter dit det lilla oavsett
Eller iofs. Ska jag behålla den stora feta säkerhetsventilen OCKSÅ och ha kvar den PÅ exp? Sen sätter jag den lilla där jag planerat. Före kulventilen dvs.
Eller är det onödigt att använda den stora också?
Då har man ju tre säkerhetsventiler på värme/radiator slingan. En före laddomat också...
Tänkte när jag ändå hade den stora som följde med..
Eller är det onödigt att använda den stora också?
Då har man ju tre säkerhetsventiler på värme/radiator slingan. En före laddomat också...
Tänkte när jag ändå hade den stora som följde med..
Jag har bytt mitt tryckkärl på 25 liter och då satte jag säkerhetsventilen som den gamla direkt på pannan och därefter en kulventil mellan säk.och kärl.Har tagit bort handtaget.När/om jag behöver byta kärl igen,så stänger jag kranen och tar bort kärlet.Man låter ju pannan svlna när byte behöver göras och då är det lägre tryck.Går ju också att ta bort trycket genom att först släppa ut lite vatten genom säk.ventilen.
Hmm... Jag har lärt mig att alla delar som kan stängas till ska ha en egen övertrycksventil då det ju inte enbart är ett skydd mot kokning utan även för att minska skadeverkan vid brand.
Varje liter vatten som kan bringas i kokning vid till exempel en eldsvåda genererar ca 1600L ånga
Har du då ett 400L tryckkärl (med 200L vatten i) så blir det 320 kubikmeter ånga som genereras när kärlet eller en koppling brister. Det finns inte många ytterväggar kvar efter en sådan smäll :x
Varje liter vatten som kan bringas i kokning vid till exempel en eldsvåda genererar ca 1600L ånga
Har du då ett 400L tryckkärl (med 200L vatten i) så blir det 320 kubikmeter ånga som genereras när kärlet eller en koppling brister. Det finns inte många ytterväggar kvar efter en sådan smäll :x
Sant.
Men då är det ju ingen nackdel att låta den stora feta säkerhetsventilen sitta kvar direkt på exp, så sätter jag en normal säkerhetsventil före avstängningskranen till exp.
Sen en före laddomat.
Tre totalt. Förutom den på VVB.
Borde ju funka kanon!?
Men då är det ju ingen nackdel att låta den stora feta säkerhetsventilen sitta kvar direkt på exp, så sätter jag en normal säkerhetsventil före avstängningskranen till exp.
Sen en före laddomat.
Tre totalt. Förutom den på VVB.
Borde ju funka kanon!?
Sant d^_^bMatss skrev:
Om tempen ökat så det redan bildats ånga i systemet så är det ju med en låg placering 1600L vatten som ska ut för varje liter förångat vatten innan trycket egentligen sjunker :x
Jo, men tänkte ju inte sätta den lågt.
Utan tänkte på sätta den på toppen av expansionskärlet (200L på golv) där den är tänkt att sitta.
Men även en före avstängningskranen så att säkerhetsventil alltid finnes med trots att jag stängt av kärlet.
Visst, är väl knappast högsta punkten i systemet, men inte heller den lägsta.
Eller ska jag dra upp en ledning rakt upp i taket och sätta säkerhetsventilen där eller vad menar ni nu egentligen?
Utan tänkte på sätta den på toppen av expansionskärlet (200L på golv) där den är tänkt att sitta.
Men även en före avstängningskranen så att säkerhetsventil alltid finnes med trots att jag stängt av kärlet.
Visst, är väl knappast högsta punkten i systemet, men inte heller den lägsta.
Eller ska jag dra upp en ledning rakt upp i taket och sätta säkerhetsventilen där eller vad menar ni nu egentligen?
Det viktiga är inte höjden på själva ventilen utan var den "hämtar" ånga vatten. Sitter den så att vatten går ur i första hand så sitter den fel, det är ånga som ska gå ut. Att ansluta expansion lågt och ha säkerhetsventilen där är helt fel.
Men när man köper kärlet så får man ju med en ventil som är tänkt att sitta direkt på kärlet.
Hur ska jag veta vart ventilen sitter bäst så att ångan kommer ut före vattnet menar du?
Är det INTE ok att sätta en ventil på 200L golv-exp direkt på toppen av kärlet? Och sen en precis bredvid inloppet och kulventilen?
Är så jag hade tänkt gjort iallafall.
Men finns det andra bättre lösningar så lyssnar jag mer än gärna på dem!
Hur ska jag veta vart ventilen sitter bäst så att ångan kommer ut före vattnet menar du?
Är det INTE ok att sätta en ventil på 200L golv-exp direkt på toppen av kärlet? Och sen en precis bredvid inloppet och kulventilen?
Är så jag hade tänkt gjort iallafall.
Men finns det andra bättre lösningar så lyssnar jag mer än gärna på dem!