Hej på er I natt upptäckte jag denna förträffliga sida i mitt desperata sökande efter lösningar.
Situationen: i gammalt hus där alla väggar är skeva har jag nyss fått köket kaklat, med 60x60 granitklinkers. Det är nästan klart, sånär som silikon ska läggas.
Helheten är ok. Mina ögon går dock direkt och upptäcker skavankerna, dessa har jag lyft med plattsättaren och han menar på det inte är mycket mer man kan göra. Jag vill ju få ett finare slutresultat, därav söker efter svar; hoppas, hoppas, någon här kan råda mig.
1: ovankanten och underkanten på plattorna, vad kan man göra nu, mot väggen? (Hittade själv inga lister vid en natts googling som skulle funka) Nedre kanterna intill elementrören stör jag mig också på
2: ful avslutning mot ett ytterhörn, där tapeten bubblat upp bredvid så ledsen för det..
Vill ju inte gärna bredspackla det nymålade köket. Vad finns det att göra?
Min bästa idé är att sätta dit en platta till på den smala bit av väggen (går inte göra hela vägen ned, pga ventilationslucka under).
Frågan är om han förmår göra det så kanten blir fin, nu är ju gering/jolling? inte möjligt när ena plattan är fast.
Byggaren sa han kunde fräsa in den?

Hjälp, vad finns det att göra?
Tacksam för respons Nykaklat kök med vita skåp, granitklinkers och en mörk köksfläkt mot en marmorerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Granitklinkers på vägg nära golv med elementrör, synliga skarvar och ojämna kanter mot väggen.
Skapa konto
Nyinstallerade granitklinkers i kök med ojämn övre kant vid vägg, synlig silikon saknas.
Skapa konto
Kök med marmormönstrade kakelplattor och en synlig skarv vid köksskåpet i en ände.
Skapa konto
Kök med granitklinkers och väggkant där kakel möter tapet nära hörn och köksskåp.
Skapa konto

Ps: luckorna byts i augusti

BirgitS
1. Om man inte har någon kakellist så är det vanligt att man har på målarfog på synliga kanter som man sen målar med angränsade eller passande färg.

2. Tapetbubblor kan dels lägga sig när de får torka under några dagar och man kan även sticka hål på dem, trycka ut luften och spruta in lim.

• Gilla
65starss
  • Laddar…
Finns massvis av små vinkellister i plast, alu i alla möjliga färger som man kan avsluta hörn etc med. Hornbach har ett rätt bra sortiment på just detta. De finns i skruv/bult hörnan, inte vid golv/kakelavdelningen.

Ps Det bästa är ju en infixad kakellist, men kommer man på detta efter att kaklet är satt så är list en bra save..(y)

• Gilla
65starss
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Finns massvis av små vinkellister i plast, alu i alla möjliga färger som man kan avsluta hörn etc med. Hornbach har ett rätt bra sortiment på just detta. De finns i skruv/bult hörnan, inte vid golv/kakelavdelningen.

Ps Det bästa är ju en infixad kakellist, men kommer man på detta efter att kaklet är satt så är list en bra save..(y)
Tackar för svaret, dessvärre hittade jag inget som passar riktigt..i nuläget ser det ut som att de oglaserade kanterna kommer målas med den ljusare grå väggfärgen (det är mörkare grått i nuläget).

BirgitS BirgitS skrev:
1. Om man inte har någon kakellist så är det vanligt att man har på målarfog på synliga kanter som man sen målar med angränsade eller passande färg.

2. Tapetbubblor kan dels lägga sig när de får torka under några dagar och man kan även sticka hål på dem, trycka ut luften och spruta in lim.
Tack, snälla för svar!
1, det blir nog så som du har beskrivit.
2, tyvärr är väggen skev och ojämn på alla sätt och vis (1880-tals hus), det bidrar till extra bekymmer. Tapeten är gammal, nymålad, med nya plattor. Efter mycket om och men blev det att jämna väggen och sätta upp en liten skiva som får agera "hörnskydd". (Vi kunde inte kakla hela vägen ner, pga nån stamlucka i vägen). Råa kanterna kommer få väggens ljusgråa färg sen. Kökshörn med marmorliknande tapet, vit skåpsinredning och en skiva som hörnskydd, tejpad för målning.
Skapa konto
Hörn av vägg med marmormönstrade plattor och skyddande skiva, tejpade hörn som förberedelse för målning.
Skapa konto

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Hej, ni som har läst tråden och är intresserade av hur slutresultatet blev, kommer några bilder här.
Mvh Marmormönstrad kakelplatta mot vit vägg intill köksskåp, med burk på bänkskiva.
Skapa konto
Renoverat rum med vitmarmorerade kakelplattor vid en radiator samt parkettgolv och vit sockel.
Skapa konto
Guldig handdukshållare monterad på marmormönstrad vägg under vitmålad list.
Skapa konto

• Gilla
Byggisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.