Byggahus.se

Avslutad: Vinn GreenLines regntunna och ge liv åt trädgården

1. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 749 inlägg

Elina Blom Westergren

Medlem
    Vinn GreenLines regntunna och ge liv åt trädgården

regntunna.jpg

Det är viktigt att ta vara på sitt dagvatten - både för trädgårdens och husets skull. Denna veckan har två personer chans att vinna varsin 100-liters regntunna från GreenLine. Vattentunnan är utrustad med ett lock men även med en fot som förenklar tömning av regntunnan och ger en stabil placering. Tunnan är även utrustad med en kran för enkel avtappning.

I tävlingspriset ingår även ett anslutningskit som gör att du kan koppla regntunnan till dina stuprör och på så sätt spara på regnvattnet och slippa klorerat vatten. På så vis får du ett bra system som både skyddar huset och ger liv åt trädgården.

OBS: Vinnaren ger Miljöcenter AB rätt att lägga upp en bild på produkten ihop med den glada vinnaren på sociala medier och i sitt nyhetsbrev.

2 vinnare!

Totalt värde cirka: 2 000 kronor

Så här tävlar du:
    Allt du behöver göra är att svara på två frågor.

Frågor:
    - Hur mycket väger tunnan? Svaret hittar du här: www.greenline.eu

- Varför är det bra att samla regnvatten? (Ledtråd: det finns någon hos Greenline som tipsar om detta) Svaret hittar du här: www.greenline.eu

Skriv ditt svar på frågorna och posta sedan ditt svar i den här tråden. Vinnaren utses fredag 5 maj.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Miljöcenter. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Miljöcenter för att de sponsrar den här tävlingen.

2. T
    Medlem · Skåne · 360 inlägg

TuXy

Medlem
    Tunnan väger 4,7 kg.
    Tas regnvattnet inte om hand kan det bli ett problem att leda bort vattnet från för husgrunden då många hus inte har utbyggda system för att leda bort dagvattnet. Dessutom är det bättre för miljön att ta tillvara på regnvattnet istället för att använda kranvattnet som tvingats renas.

Det var minsann en fin regntunna, som hade passat på framsidan av mitt hus (ut mot vägen där det idag inte finns något avlopp för dagvattnet). Att den är fin gör att jag utan att skämmas kan ställa den på just framsidan :)

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 688 inlägg

pacman42

Medlem
    Svar:
    1) Vikten är 4,7 kg
    2) Det är bra att samla regnvatten då det inte innehåller klor (som exempelvis kommunalt kranvatten gör), klor gillas inte av växtlighet. Tar man om hand om regnvattnet så hamnar det inte heller vid husgrunden, vilket minskar problem med fukt. Rent vatten är en begränsad resurs som man inte skall slösa med i onödan. Reningen av vattnet innebär också en påverkan på naturen då kemikalier släpps ut från reningen.

Min motivering:
    Jag önskar inte vinna regnvattentunnan pga kloret i kranvattnet, detta då jag har en egen brunn. Jag har dessutom en bra dränering och vattenavrinning så vattnet hamnar inte heller vid husgrunden om jag inte tar hand om det, det rinner istället direkt ut i havet då jag bor mycket kustnära.

Jag vill istället vinna regnvattentunnan för att jag inte har några vattenutkast utomhus. En regnvattentunna med kran hade därför varit en perfekt lösning för att få tillgång till vatten utomhus. Och eftersom jag bor på västkusten så kommer jag inte ha några som helst problem med att hålla tunnan fylld heller, torrperioderna brukar inte vara längre än att tunnans volym räcker till,

Jag vill också vinna regnvattentunnan för att den skulle minska min användning av grundvatten. Då jag pumpar upp och kemiskt renar mitt grundvatten så innebär mitt dricksvatten en miljöpåverkan. Grundvatten är dessutom en mycket begränsad resurs som man skall undvika att hälla ut i trädgården om man kan. Särskilt som grundvattennivåerna i mitt område är ganska låga för tillfället. Mitt grundvatten är dessutom extra riskfyllt att använda då det (tack och lov) inte innehåller salt, vilket flera av grannarna har problem med. Tar jag under torrperioden ut för mycket grundvatten så finns det till och med en risk jag att förstör brunnen för alltid, något som jag vet att minst en granne redan har drabbats av.

4. J
    Medlem · 112 inlägg

JonasJN

Medlem
    En tävling som passar oss perfekt! Nyinflyttade i vårat första hus sedan en dryg månad tillbaka och om inte det var nog så har vi även en liten på tre veckor som kom lite för tidigt, finns det bättre tajming?

Svaret på första frågan är - 4,7 kg
    För att spara på miljön bör vi spara på så mycket vatten som möjligt. Jag tycker det är lite sorgligt att vi i vårat län måste införa bevattningsförbud då vi gör av med mer vatten än vad som rinner till i vattentäckterna. Dagvatten är ju en utmärkt resurs för bevattning av både inomhus- och utomhusväxter som dom flesta inte utnyttjar till fullo, om ens alls.

En Master 375 är beställd men har tyvärr ingen bra lösning på dagvattnet än förutom att ha ett par tre hinkar ute för påfyllning av vattenkannan, alla stuprör på baksidan rinner direkt ner i marken så här finns behovet av minst två tunnor.

IMG_20170428_134950.jpg

5. tharnstrom77
    Medlem · Kronoberg · 215 inlägg

tharnstrom77

Medlem
    Svar: tunnan väger 4.7 kg.

Själv har vi så liten trädgård och kanske inget bra ställe att ha den på. Men min syster har egen brun och en enorm trädgård. Det skulle vara kul att ge en sådan till dem, jag tror att det skulle kunna hjälpa dem en del i deras vardag.

6. N
    Medlem · skåne · 83 inlägg

nyss ny husägare

Medlem
    Tunnan väger 4,7kg

Regnvatten utan tillsatt klor är bättre för växterna. Att samla regnvatten minskar risken att vätska tränger ner runt grunden på huset. Nu inför sommaren varnas det mkt för låga grundvattennivåer, vad bra då att samla regnvatten till trädgården och slippa slösa på dricksvatten!

Vi har en nysatt häck som kommer drabbas hårt om det blir en varm sommar med bevattningsförbud, då hade denna varit perfekt!

7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 060 inlägg

yonna

Medlem
    Tunnan väger 4,7 kg

Jag har letat efter en snygg tunna till mitt lilla, smala, minimalistiska, moderna gråa hus och ser nu att Greenline har precis det jag behöver! Jag har en nyanlagd trädgård med många häckar, ett flertal komposter och stort miljötänk. Här på Österlen drabbas vi numera ofta av bevattningsförbud under odlingssäsongen så er tunna skulle definitivt passa mig ypperligt.

8. S
    Medlem · 14 inlägg

Sten R Wallner

Medlem
    Tunnan väger 4,7 kg. Som miljövän känns det bra att bli ägare till tunnan för att kunna samla in regnvatten i stället för att använda dyrt klorerat kranvatten. Växter mår bättre och samtidigt görs en insats för miljön. Än så har vi inte bevattningsförbud men det kommer säkert att komma.

9. M
    Medlem · Södermanland · 102 inlägg

moxyzimba

Medlem
    Vikten är 4.7 kg
    Jag har en stor tomt med många växter att vattna, men jag har även flera "fågelbad" där små och stora fåglar dricker vatten, rådjur, räv och igelkott likaså. Våra katter dricker självklart också där, liksom ekorrarna och lite udda djur typ grävling ibland. Alla gillar de stora vattenfaten med regnvatten i trädgården. Att se skatorna badfa där är hur kul som helst.
    En rejäl regnvattentunna som denna vinst skulle underlätta skötseln av mina vatten-oaser, då hink under stupröret ofta inte räcker till.

10. T
    Medlem · Stockholm · 23 inlägg

Torgil

Medlem
    1) Vikt 4,7kg
    2) Man gör en insats för miljön genom att inte använda dyrt kranvatten för att vattna i trädgården.

11. macgunde
    Renoverare · Västervik · 96 inlägg

macgunde

Renoverare
    1) Tunnan väger 4,7 kg.
    2) Med det vattenbrist så måste var och en i varje hushåll ta sitt ansvar och då hushålla med vårt dricksvatten. Att använda regnvattnet till bevattning är både effektivt då man slipper att bevattna med kolorerat vatten samt använda vårt dyrbara dricksvatten som är så ont av i dessa dagar.

Som relativt ny husägare börjar fingrarna smått bli gröna av inspiration att odla allt från chili, tomater till sallad och morötter för att utnyttja tomt och fastighet till max. Även fyller detta ett tomrum efter många års äventyrande i världen där rent vatten inte är en självklarhet oavsett om man ska drick, tvätta sig eller vattna grödor. Denna tunna skulle då passa kalas vid vårt garage där vi precis lagt om taket och planerat stupröret som ska leda allt vatten till tunnor för bevattning av våra nyttoväxter.

12. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 487 inlägg

Snigla

Maskot
    Tunnan väger 4,7 kg

Med dagens låga grundvattennivåer är det viktigare än någonsin att samla in det naturliga vattnet. Det är perfekt att vattna sina odlingar med och även naturen i övrigt, i slutänden kommer det som blir över ner i grundvattnet också - men då är "den naturliga cirkeln" mer väldisponerad :)

13. L
    Medlem · Halland · 10 inlägg

Leffe_S

Medlem
    A. 4,7 kg
    B. För att spara på miljön i första hand och för att växterna mår bättre av regnvatten än av klorerat vatten som vi får ut ifrån kranen.

Eftersom vi bor i Halmstad, som redan i april i år införde bevattningsförbud, kommer vi har stor nytta av en regntunna. Framförallt kommer vår planterade thujahäck att dra nytta av detta. Har tittat på regntunnor på olika byggvaruhus och dylikt men inte handlat någon eftersom vi tyckte att de var "mindre fina"..?
    Er regntunna kan vi däremot ha framme och ute hela tiden. Den är både praktisk, stabil och fin!

14. H
    Medlem · Göteborg · 108 inlägg

hypernative

Medlem
    Svar: 4,7 kg

Det här hade varit perfekt för oss att vinna. Vattenutkastaren har kört ihop sig och vi har precis planterat en 15m bred häck som behöver massor av vatten och så har vi en gräsmatta som vi reperationslagat för busiga gäster som också behöver mycket vatten nu.

15. R
    Medlem · uppsala · 8 inlägg

roobstah

Medlem
    Tunnan väger 4,7 kg.
    Tas regnvattnet inte om hand kan det bli ett problem att leda bort vattnet från för husgrunden då många hus inte har utbyggda system för att leda bort dagvattnet. Dessutom är det bättre för miljön att ta tillvara på regnvattnet istället för att använda kranvattnet som tvingats renas.

Tunnan kommer passa perfekt vid vårt nybyggda uterum! Gäller att ta vara på allt det goda vattnet för vår trädgård!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.