Administrator
· Skåne
· 7 881 inlägg
Den här veckan tävlar vi ut fem böcker om byggnadsvård, ett helt bibliotek kan man säga.
Böckerna är ovärderliga för den som äger eller nyligen har köpt ett gammalt hus som behöver omvårdnad. Här finns djupgående praktiska tips, råd om konstruktioner, stilepoker, restaurering och tillvägagångssätt inom byggnadsvård för de olika områden som framgår av böckernas titlar:
Gör så här för att tävla:
------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
Byggahus.se står själva för vinsten i denna tävling.
Böckerna är ovärderliga för den som äger eller nyligen har köpt ett gammalt hus som behöver omvårdnad. Här finns djupgående praktiska tips, råd om konstruktioner, stilepoker, restaurering och tillvägagångssätt inom byggnadsvård för de olika områden som framgår av böckernas titlar:
- Svara på frågan: Vem är författare till bokserien? Svaret hittar du här: https://shop.byggahus.se/products/byggnadsvardarens-bibliotek
- Motivera varför just du ska vinna.
- Posta ditt svar i den här tråden.
------------------
OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
Göran Gudmundsson
Vi har precis köpt en gård med bostadshus från 1800-talet. Tyvärr har husets charm förstörts så vi har ett gediget jobb framför oss för att få huset att glänsa igen, här hade böckerna varit guld värda!
Vi har precis köpt en gård med bostadshus från 1800-talet. Tyvärr har husets charm förstörts så vi har ett gediget jobb framför oss för att få huset att glänsa igen, här hade böckerna varit guld värda!
1. Göran Gudmundsson
2. Vi bor i en liten by i norra dalarna där äldre charmiga hus tyvärr sakta tynar bort, vårat är inget undantag. Vi letar som tokar efter information om hur vi ska rädda vårt hus och behålla charmen och samtidigt kunna hjälpa resten av den äldre generationen som bor här med deras hus. Gemenskapen i dessa byar är underbar och skulle känna fantastiskt med dessa böcker som ett uppslagsverk åt oss alla. Som elektriker kan jag hjälpa hålla det elsäkert, men att kunna hjälpa med att vårda golv, väggar och tak skulle vara fantastiskt!
2. Vi bor i en liten by i norra dalarna där äldre charmiga hus tyvärr sakta tynar bort, vårat är inget undantag. Vi letar som tokar efter information om hur vi ska rädda vårt hus och behålla charmen och samtidigt kunna hjälpa resten av den äldre generationen som bor här med deras hus. Gemenskapen i dessa byar är underbar och skulle känna fantastiskt med dessa böcker som ett uppslagsverk åt oss alla. Som elektriker kan jag hjälpa hålla det elsäkert, men att kunna hjälpa med att vårda golv, väggar och tak skulle vara fantastiskt!
1. Göran GudmundssonMarlen Eskilsson skrev:Den här veckan tävlar vi ut fem böcker om byggnadsvård, ett helt bibliotek kan man säga.
[bild]
- Flyttning av gamla hus
- Värmen i gamla hus
- Utvändig renovering
- Invändig renovering
- Målade golv
Vinnaren utses fredag den 22 november.
- Svara på frågan: Vem är författare till bokserien? Svaret hittar du här: [länk]
------------------
2. Jag älskar att ta till vara på det som redan finns, varför köpa nytt när det går att laga saker?
Självbyggare
· Umeå
· 83 inlägg
Göran Gudmundsson
Vi har tagit över min sambos föräldrahem med boningshus från 1850-talet och ladugård med timrad loge. Jag behöver alla tips jag kan få.
Vi har tagit över min sambos föräldrahem med boningshus från 1850-talet och ladugård med timrad loge. Jag behöver alla tips jag kan få.
1. Författaren heter Göran Gudmundsson.
2. Jag och min sambo hade haft så stor nytta av dessa böcker då vi nyligen köpt en liten gård med ett gammalt timmerhus med tillhörande länga och gästhus - som tyvärr inte fått speciellt mycket kärlek de senaste 40 åren. Mycket behöver göras, och det med varsamhet och känsla. Vi funderar på att hålla i lite kurser framöver i hur man restaurerar vettigt i sådana här miljöer, och då hade de här böckerna kommit mycket väl till pass! Vi håller tummar och tår för en fantastisk julklapp här i stugan 🤗 🏡
2. Jag och min sambo hade haft så stor nytta av dessa böcker då vi nyligen köpt en liten gård med ett gammalt timmerhus med tillhörande länga och gästhus - som tyvärr inte fått speciellt mycket kärlek de senaste 40 åren. Mycket behöver göras, och det med varsamhet och känsla. Vi funderar på att hålla i lite kurser framöver i hur man restaurerar vettigt i sådana här miljöer, och då hade de här böckerna kommit mycket väl till pass! Vi håller tummar och tår för en fantastisk julklapp här i stugan 🤗 🏡
Göran Gudmundsson
Jag har alltid älskat gamla hus, jag tror det är för att min morfar och mormor renoverade ett gammal småländsk gård från 1700-talet på, som jag nu som vuxen förstått, ett ganska byggnadsvårdsmässigt sätt fast detta var på 60-70-talet när andra rev sådana hus. Nu har jag själv ett ganska misshandlat hus från 1909 jag långsamt med eget arbete försöker återställa till ett mer originallikt skick. Bra böcker är jättebra då, även om byggahus också är till stor hjälp.
Jag har alltid älskat gamla hus, jag tror det är för att min morfar och mormor renoverade ett gammal småländsk gård från 1700-talet på, som jag nu som vuxen förstått, ett ganska byggnadsvårdsmässigt sätt fast detta var på 60-70-talet när andra rev sådana hus. Nu har jag själv ett ganska misshandlat hus från 1909 jag långsamt med eget arbete försöker återställa till ett mer originallikt skick. Bra böcker är jättebra då, även om byggahus också är till stor hjälp.
Bokserien är skriven av Göran Gudmundsson, en av eldsjälarna och grundarna av Gysinge centrum för Byggnadsvård.Marlen Eskilsson skrev:
Jag och min dotter 4år står i färd med att köpa mitt första hus som är byggt -42. Jag är helt renoveringsnovis men har alltid velat bo i hus för att kunna göra lite mer som jag vill. Huset byggdes av dåvarande ägare med tex gediget platsbyggt kök. Men i princip allt har passerat sin tekniska livslängd så kommer behöva byta ut/rusta upp allt från el till tak. Toaletten är inklämd i ett smalt utrymme. Sen i ett annat utrymme finns handfatet. 🙄🤷♀️
Säljaren vill dock ha mer än vad marknaden (och jag) är villig att betala så det kommer inte finnas utrymme att anlita firmor i någon större utsträckning mer än det som lagligt måste göras. Denna bokserie hade varit ett enormt stöd för mig och allt nytt jag kommer behöva lära mig! 😃
Hobbysnickare
· Sölvesborg
· 18 inlägg
1. Göran Gudmundsson
2. Skulle vilja ge dessa till vår granne som har ett gammat sekelskiftshus som de tar hand om.
2. Skulle vilja ge dessa till vår granne som har ett gammat sekelskiftshus som de tar hand om.
Böckerna är skrivna av Göran Gudmundsson.Marlen Eskilsson skrev:Den här veckan tävlar vi ut fem böcker om byggnadsvård, ett helt bibliotek kan man säga.
[bild]
- Flyttning av gamla hus
- Värmen i gamla hus
- Utvändig renovering
- Invändig renovering
- Målade golv
- Svara på frågan: Vem är författare till bokserien? Svaret hittar du här: [länk]
------------------
Wow, böcker om byggnadsvård. Fritidshuset är en gammal timmerstuga på en liten ö.
Tänk att stugan är nedplockad på fastlandet, flyttad och uppmonterad på ön, vilket jobb!
Hoppas på att få tips från böckerna om hur vi skall bevara timmerstugan på bästa sätt.
Marlen Eskilsson skrev:Den här veckan tävlar vi ut fem böcker om byggnadsvård, ett helt bibliotek kan man säga.
[bild]
- Flyttning av gamla hus
- Värmen i gamla hus
- Utvändig renovering
- Invändig renovering
- Målade golv
------------------
Byggahus.se står själva för vinsten i denna tävl
Författaren till bokserien är Göran GudmundssonMarlen Eskilsson skrev:Den här veckan tävlar vi ut fem böcker om byggnadsvård, ett helt bibliotek kan man säga.
[bild]
- Flyttning av gamla hus
- Värmen i gamla hus
- Utvändig renovering
- Invändig renovering
- Målade golv
------------------
Författaren heter Göran Gudmundsson.
Jag arbetar som byggnadsantikvarie och brinner för att bevara vårt kulturarv för framtida generationer.
Med bokserien i handen skulle jag kunna förfina mitt hantverk och min expertis, vilket i slutändan gynnar både mina egna projekt och det gemensamma arbetet för att skydda vårt byggda arv. Böckerna skulle vara en viktig källa till inspiration och praktiska lösningar i mitt dagliga arbete. Jag ser fram emot att använda dessa resurser för att fortsätta bidra till att gamla byggnader får nytt liv – på ett sätt som är både respektfullt och hållbart.