Nu, innan saven stiger, är det dags att beskära de fruktträd du inte hann med i höstas. Det är ett jobb som blir roligare med denna sekatör med teleskoprör, som ger ända upp till 2,7 m räckvidd. Denna nyhet från Ryobi är batteridriven vilket gör jobbet enklare, ingen kraftansträngning eller ranglig stege behövs. Den kapar upp till 32 mm tjocka grenar och har ett justerbart huvud med upp till 150° vinkel som gör att du lättare kapar svåråtkomliga grenar. Den levereras med batteri och laddare.
Värde: 3 700 kr
Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna teleskopsekatören, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Hur mycket väger teleskopsekatören utan batteri?
Vinnaren utses fredagen den 5 mars.
OBS: Kontrollera gärna att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.
Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar RYOBI för att de sponsrar den här tävlingen.
Svar: 3.5 kg
Motivering: vi flyttade in i vårt hus för ca 2 år sen och har 3 körsbärs träd och 8 fullvuxna äppleträd.
Detta verktyg skulle underlätta markant.
Motivering:
Precis flyttat in i huset och har ett gigantiskt körsbärsträd, äppelträd som inte skötts om på länge. Skulle underlätta betydligt när beskärning ska göras, vilket är svårt att hinna med, när man har 2 småbarn och tredje påväg
3,5 kilo.
Jag känner mig lite diskriminerad.
Ni talar om att beskära fruktträd... Men det är klart att med postens fart så kommer väl Ryobin fram lagom till att fruktträden tinat fram i mitten av juni.
Vi har kanske inte behov här hemma men däremot i stugan så växer det så det knakar, brukar behövas en dag på hösten och två på försommaren för att inte kåken ska försvinna helt i grönskan som min mor odlat i nära 40 års tid.
Tjingeling
3.5 kg väger denna skapelse,
För shortis som jag och med anlag för höjdrädsla , hade de varit fantastiskt att slippa klättra o bara stå på fast jord och fixa grenarna .
Hasse
3 å ett halft kilo.
Jag är så himla kort i rocken så jag når inte några träd, skulle underlätta om man säger så.
Tack och hej
Leverpastej
Charlotta josefsson tenhult
3.5 kg!
Maken är helt Ryobi besatt, allt ska vara Ryobi. Med denna kan jag nog få med honom i trädgårdsarbetet också vilket hade varit mer än praktiskt
3,5kg
Då vi har köpt min gammelfarfars gamla hus och med det ärft ca 15 fruktträd i varierande skick/storlek/art, skulle en teleskopsekatör göra mitt liv såååå mycket enklare.
Till exempel har vi 6 gamla höga körsbärsträd som är så tätvuxna att dom mest liknar ett skatbo på håll.
Vi skulle verkligen behöva en sån sekatör! Flyttade till ett hus för några år sedan och fick då en gammal vildvuxen tomt med 16 äppelträd och 2 päronträd som de många är från 1900-talets första halva och stora och höga. Föregående ägare har tyvärr lämnat dem obeskurna i många år så de flesta får man inte ens in en stege inuti så uppgiften att ta hand om dem känns nästan oöverstiglig!
Med småbarn hemma har man ju inte obegränsat med tid för trädgården heller så varje sak som hjälper jobbet vore mycket välkommen!!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.