1. Sugförmågan samt "intelligensen"

2. Vi har en Roborock Q7 max och har märkt att den inte helt klarar av uppgiften 😂 200m2 hus med 2 katter och 2 barn blir helt enkelt en för stor uppgift. Jag har läst på mycket om robotdammsugare ifall vi ska uppgradera och med tanke på det så kommer jag kunna ge en bra recension då jag har läst på och har en robotdammsugare bara ett par år äldre att jämföra med.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till . Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Dammsugaren skall klara av olika typer av underlag och kunna städa självständigt utan att fastna. Vi har alla typer av golv inklusive heltäckningsmatta och lösa mattor, trösklar och nivåskillnader, möbler med olika typer av ben tex trumpetfötter som kan vara utmanade. Viktigt att den är enkel att rengöra/tömma.

2. Älskar teknik och kommer nörda ner mig i alla funktioner och sätta maskinen på prov. Jag köpte min första robotdammsugare 2001 (Electrolux Trilobite) så det finns en viss erfarenhet... 😅

L
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till . Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

1. Att den är lätt att programmera och att man kan ha matskål/vattenskål på golvet utan att de körs över. Att den får upp katthår och inte förstör mattfransar. Kan köra över trösklar.
2. Ett få en dammsugare som klara katthår, hålla hemmet rent och fint medan man är på jobbet vore toppen.

1 En robotdammsugare måste klara det mesta, dammsuga men även att moppa, den ska inte fastna men ta alla ytor. Framförallt värdesätter jag en stark motor så mattor blir rena från skräp (tex kaninspån). Jag ser gärna att den är så smart så den känner av mattor när den moppar så dessa bara dammsugs utan att bli blöta.
2 Jag har haft robotdammsugare sen 2017 så jag vet vad jag ska jämföra med i en fortsatt testning, vad dom är bra resp dåligt.

AWS46
1. Jag värdesätter en med självlärande karta som uppdateras allt eftersom. Kompatibel med homekit. Även en dammsugare vars design är genomtänkt, i mitt fall en som är låg, iaf så pass att den kommer under in mot sockeln i köket, där det ofta samlas skräp.

2. Gillar teknik och gärna då när det kommer till bekvämligheter, eller saker som minskar den så kallade vardagsstressen. Om jag testar något, är det viktigt att produkten faktiskt kan ersätta eller är likvärdig ”det gamla”.

1. Framförallt värdesätter jag smidigheten i att ha en liten hjälpreda som alltid dammsuger efter oss här hemma. Något annat som verkligen skulle uppskattas är förmågan att undvika objekt som inte bör köras på. För att lyckas plocka upp allt varje dag som läggs på golven av en 6åring och en 1åring är i det närmaste omöjligt.

2. Med båda djur och 2 barn skulle dammsugaren få en rejäl utmaning i att hålla rent och de smartfunktionerna skulle verkligen sättas på prov av de små som gärna kastat precis allt på golven.

1. Jag värdesätter framförallt att den städar bra. Att den lyckas göra rent runt alla möbelben etc och suger upp all smuts. Även en bra moppfunktion vårdesätter jag högt.

2. Vi fick barn för 3 månader sen och ja, städning har inte varit det som prioriterats... Om inte alltför lång tid ska det börja ätas och då kan jag tänka mig att en bra moppfunktion hade varit guld värd i köket 😅

1. Enkelhet. Då tanken är att den ska ersätta tiden jag lägger på att dammsuga värdesätter jag en så liten arbetsinsats som möjligt.

2. Barn, djur och alldeles för lite tid över gör att jag ofta upplever det smutsigt hemma. Dammsugaren åker fram sent på kvällen och denna tid hade jag hellre lagt på återhämtning. Har länge varit sugen på en robotdammsugare, men inte kommit till skott. Hade varit kanon och sparat många timmar varje år.

F
1. Jag värdesätter att städroboten är komplett och agil, att den löser uppgiften med både dammsugning och moppning. Och att den klara detta med bra navigering i rummet.

2. Lite kul, det var mindre än 5 dagar sen vi satt och pratade med mina föräldrar om robotdammsugare och dom sa att nästa gång blir det en med inbyggd mopp, nåt jag trodde var en meningslös gimmick som inte fungerar. Jag vill gärna testa en städrobot, jag är en kritisk testare och vi har en lämplig layout för robot har jag fått höra men en ordentlig utmaning i två tonåringar….

3. Postat och klart…

1. jag värderar städförmågan samt lättanvändhet störst.
  2. Skulle vara kul att testa mot min nuvarande robotdammsugare som kör varannan dag (min fru). Det skulle också frigöra lite tid för henne.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

1. Helt klart resultatet av städningen. Den ska kunna suga upp och torka bort (om den kan) det som man nu dammsuger och moppar.

2. För att det är förbannat tråkigt att dammsuga men ett nödvändigt ont. Då lekar jag hellre med min dotter den timmen eller så som annars läggs på dammsugningen. Tack och bock.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till mig: [länk]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

1. Värdesätter kraften att kunna fortsätta dammsuga trots mycket hår sedan vi har hund och katt. Att kunna anpassa sig till omgivningen, såsom mattor och kanter.

2. Vår hemmiljö är utmanande med allt från djur och småbarn som dräller saker. Vi är inne på Robotdammsugare nr3. Först en väldigt basic, den överlevde 2mån. Sen en Roborock S5 MaxV - överlevde 1.5år för att sen behöva repareras, nu en Roborock S7 MaxV med tömningsstation 1år och rullar vidare. Men vi saknar en till våning 2!

1. Att den kan hantera hinder på ett smart sätt och kräver litet underhåll.
  2. Med småbarn så ligger det tusen saker på golvet, detta gör att dammsugaren behöver kunna hantera många hinder. Sedan har vi en jobbig tröskel som också behöver hanteras. Det plus ständigt spring genom huset med skor ger mycket grus och sand vilket behöver starkt sug.

[bild]

Så här tävlar du:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba J9+

OBS!!!

Att den tar sig fram och inte fastnar, att den tar sig över (helst höga) trösklar och att den har en hyfsat stor behållare. Idealiskt hade varit mopp-funktion. Rimligt bullernivå.

1. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare
Vi bor i hus med tre plan med olika förutsättningar. Har haft robot dammsugare tidigare och inte helt imponerad. Letar ff rätt produkt. Vi har källarplan med matta där det kommer in löv och grus. Två boplan med möbler där den kör fast under soffbordet osv. Trägolv och mattor även om jag inte tror att det är där utmaningen ligger för robotarna. Snarare i hur många gånger man ändå behöver ta fram kvasten.

Jag kan värdera att en robotdammsugare: är tyst, har minimalt underhållsbehov, klarar långt hundhår (och små delar från plastbyggsatser som ibland hamnar på golvet...), klarar trösklar med normal höjd, kan undvika lösa föremål och vara enkel att använda.
Varför ska då just vi testa den?
Vi bor i ett 20-talshus med två våningar som den kan testas i. Där finns det olika sorters golv och spännande vinklar och vrår. Eftersom vi har en hund som både fäller JÄMNT och drar in grus, så skulle det vara en fröjd att få hjälp med städningen.
Vi har dessutom ganska ofta klienter och vänner i huset vilket ökar nedsmutsningen av golven.
Hund som ligger på en soffa med en mörkröd kudde under frambenen.
Hoppas på det bästa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.