Byggahus.se

Avslutad: Underlätta vedklyvningen med en Kindling Cracker

1. Annelie Hultberg
    Administrator Nivå 6
    Avslutad: Underlätta vedklyvningen med en Kindling Cracker

fandango_forum.jpg
    Kindling Cracker från Fandango Fire Tools är en produkt för dig som vill känna dig trygg och säker när du klyver ved. Perfekt för din kamin, vedeldade spis, brasa, bastu eller grill. Detta är en vedklyv alla kan använda, både gammal som ung. Kindling Cracker är en prisbelönt succé från New Zealand som funnit sin väg över världen. Den här veckan tävlar vi ut ett Vedklyvpaket King som består av en Kindling Cracker King, en hammare och ett paket ekologiska braständare.

Totalt värde: 2 300 kronor

Så här tävlar du: Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Hur gammal var Ayla Hutchinson när hon uppfann vedklyven Kindling Cracker?

1. 73 år
    2. 43 år
    3. 13 år

Svaret hittar du här: https://fandangofiretools.se/

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 22 november.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
    -----------------------------------------------
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
    Vinsten skickas till vinnaren direkt från Fandangofiretools.se. Vi tackar Fandangofiretools.se för att de sponsrar den här tävlingen.

Redigerat 27 nov 11:17
  2. T
    Medlem Nivå 2
    3. 13år
    För att säkert kunna klyva tändved till kakelugnen så den både ”smyckar” och värmer och inte bara är vacker att se på.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    3: 13 år.

Det ryktas ju om en kall vinter i år, så med en sån här där hemma hade man ju kunnat sätta kidsen i arbete för att hålla värmen i kåken!

4. J
    Medlem Nivå 5
    3: 13 år.

Det ryktas ju om en kall vinter i år, så med en sån här där hemma hade man ju kunnat sätta frugan i arbete för att hålla värmen i kåken!

• Laddar…
  5. TheOddOne2
    Husägare Nivå 2
    Hon var 13 år (!), dvs nr 3.

Vi skulle verkligen behöva den vid vedpannan för att bereda tändved och slippa oroa sig för katter, hundar och barn som har en förmåga att dra sig dit så fort man ska tända en brasa.

6. tveksamt
    Husägare Nivå 8
    13 år.

Min svärfar bor ensam ute i ett sommarstugeområde och trivseleldar med ved. Han har dock inte alltid koll på sina egna begränsningar vad gäller vad kroppen klarar av nu när han börjar vara en bit över de 70.
    Därför skulle hans familj med barnen i spetsen känna sig tryggare och lugnare om han kunde sluta fumla med yxan när han ska ut och halka omkring på vedbacken och använda sig av den här istället.
    Jag vill helt enkelt vinna för att slippa oroa mig för svärsfars yxa i benet..

7. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Svar: 13 år.
    Med huset följde det med 4 kubik ved som är för grovt kluven. På grund av att man måste hugga veden innan man eldar så undviker vi att elda i kaminen trots att det skulle vara bra både för myset, välbefinnandet och plånboken.
    Med en Kindling Cracker vid kaminen skulle det vara mycket enklare att elda.

8. J
    Medlem Nivå 1
    Svar: 13år
    Fick tillträde till mitt nya hus för 1 månad sedan har två öppna spisar och massa nedtagna träd.
    Har tidigare enbart bott i lägenhet så nu ska det eldas för glatta livet!
    Har dessutom i min ungdom lyckats hugga mig i handen med yxa hela två gånger så denna hade varit perfekt för mig!

9. Krikkan
    Medlem Nivå 3
    3. 13 år

Svågern var ute häromhelgen och skulle hugga ved. Då han saknar huggkubbe användes istället en stenplatta som underlägg, plattan sprack och yxan var inte heller nöjd. Han skulle verkligen behöva en Kindling Cracker för att slippa ha sönder mer saker.

10. V
    Medlem · Nivå 6
    13år

Vill ha en.

11. ekaa88
    Husägare · Nivå 11
    13 år.
    Nymonterad kamin sedan några dagar sedan, den där skulle verkligen underlätta för frugan när jag är och jobbar då hon ogärna svingar vanlig yxa.

12. S
    Medlem Nivå 1
    Roligt att hon har tänkt "utanför boxen" så vi gamla hugg-gubbar får lite långnäsa..
    Vill bara prova direkt när jag såg detta.
    Rätt svar är 13

13. Troax
    Medlem Nivå 1
    För att säkert kunna klyva tändved till min nya kamin och då den även är snygg att se på Svar 3 (13år)

14. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    13år..
    Då frugan har ett skarpt ogillande när jag klyver spänt till vedspisen med yxa på tröskeln till köket skulle denna tingest var som sänt från ovan för husfridens skull (och jag vet iaf en sak jag får i julklapp :D)

15. C
    Medlem · Nivå 6
    13 år.
    Med två små barn som är överallt samtidigt hade den här varit perfekt att ha brevid kaminen för att göra tändved med. Har funderat på att lägga en yxa i vedlådan men jag är nästan helt säker på att någon kommer skada sig då.