Byggahus.se

Avslutad: Trimma din värmepump på ett smart vis!

1. Annelie Hultberg
    Administrator · 121 inlägg
    easyserv-mobil.png

Easyserv
    är en smart digital tjänst för underhåll och prestanda-maximering av värmepumpar. En gateway med internetuppkoppling genererar mätdata över lång tid och ger möjlighet att analysera driften i detalj och se när det finns behov av service. Du kan hålla koll på din värmepump, få snabb hjälp på distans och ändra inställningar som värme via denna mobil- och webbapp.

Easyserv funkar för de flesta vattenburna system såsom jordvärme, bergvärme, luftvatten och frånluftvärmepumpar. Både nya och äldre värmepumpar från bl.a. IVT, Bosch, Nibe och Thermia. Här kan du se exakt vilka modeller man stödjer: www.easyserv.se

Nu tävlar vi ut 3 st Easyserv inkl. 3 månaders användning av vår Premium-tjänst ’Digital servicetekniker’

Värde: 2 327 kr / st

Så här tävlar du:

1. Svara på frågan nedan.
    2. Skriv vilken värmepumpsmodell du har.
    3. Motivera varför just du ska vinna.

Lämna dina svar i den här tråden.

Fråga: I vilket stad i Sverige har Easyserv sitt huvudkontor?
    Svaret hittar du här (hint: längst ner): https://www.easyserv.se

Vinnaren utses fredagen den 4 dec. Kontrollera gärna att de kontaktuppgifter du angett på din profilsida fortfarande stämmer.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
    -----------------------------------------------
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Easyserv för att de sponsrar den här tävlingen.

Om du inte skulle kamma hem vinsten den här gången, kan du anmäla dig som testperson då vi just nu söker testpersoner som får Easyserv gratis (beroende på vilken värmepumpsmodell du har). Är du intresserad av det kan du kolla in det samt ansöka här: https://www.easyserv.se/testperson

Redigerat av moderator 27 nov 2020 15:12
  2. Golf7
    Medlem · 1 inlägg
    Örenro

3. G
    Medlem · 195 inlägg
    Är det för markvärme. Och varför ett interface för en opraktisk telefon? Finns det interface för windowsdator är det klart intressant.

• Laddar…
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · 6 164 inlägg
    Jag har kompletterat med information i första inlägget nu. Ja, det finns tillgängligt via dator också. På deras hemsida kan du se exakt vilka modeller det finns stöd för.

5. P
    Medlem · 46 inlägg
    Halmstad

NIBE S1255-6

Den modellen stöds inte enligt deras hemsida. Kanske för att Nibes egen weblösning ger samma funktionalitet? Men om jag vinner kan jag ju utvärdera skillnaderna mellan Easyserv och myUplink.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 211 inlägg
    Svar 1. Halmstad

Svar 2. Nibe F730

Svar 3. Vi har haft problem med vår värmepump sedan vi flyttade in och tekniker har varit här och kollat på den. Verkar ha gått troll i installationen av den. Skulle vara skönt att ha den ständigt uppkopplad där riktiga proffs kan se och följa hur den "mår" - en trygghet om något!

• Laddar…
  7. anders07
    Medlem · 5 907 inlägg
    1. Halmstad

2. IVT HEE11

Jag har Tibber och har blivit smått besatt av att spara energi och har redan funderat på en styrning för att göra värmepumpen mer effektivt men efter att ha lagt solcellspaneler på taket förra månaden är det lite tunnt i investeringsfonden... Allt för miljön dock, vinner jag inte så får jag bara spara lite mer innan jag köper en själv!

• Laddar…
  8. Goblinn
    Medlem · 147 inlägg
    1. Halmstad

2. En ny Thermia Inverter Mini

Detta känns faktiskt lite läskigt. Hur passande den här tävlingen kommer just nu!
    Jag har en tråd uppe här i forumet där jag bett om hjälp hur våran värmepump beter sig.
    Fått flera svar, men ett svar var faktiskt att titta på Easyserv!
    Så jag har varit inne på hemsidan och kollat och tycker det verkar vara en riktigt smidig tjänst!
    Våran pump verkar göra oerhört många start/stop per dygn, enligt svaren jag fått.
    Vi har rådfrågat vår rörmokare men allt är tydligen som det ska vara. Men vi är tveksamma själva.
    Efter bara några månaders drift stannade dessutom pumpen helt oförklarligt.
    Skulle vara riktigt tråkigt om den gjorde det när det snart är - 30 grader ute!

En sjukvårdsrådgivning för husets hjärta helt enkelt!

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 92 inlägg
    1. Halmstad
    2. Nibe F2120-12 + VVM325
    3. Har ett kontroll behov av vissa saker och en av dom är värmepumpen. Det jag tycker är svårt är hur man vet när pumpen går optimalt. Med denna grunka skulle det kanske hjälpa till att stilla detta kontrollbehov.

• Laddar…
  10. I
    Medlem · 1 367 inlägg
    Halmstad
    Fujitsu Waterstage

119kr/månad X 12 mån= 1428 kr/år (abb.kostnad för att appen ska fungera) Denna kostnad skulle öka min totala elräkning med ungefär 10 % / år....

Sparar man in det genom appen eller hur fungerar det ?

11. V
    Medlem · 11 inlägg
    1. Halmstad

2. IVY Greenline

3. Har under mina 2 år försökt att ställa in min gamla pump så att den ska gå optimalt. Dessvärre inte lyckats. Att vinna skulle ge mig en sista chans att få bukt på pumpen, en gång för alla!

• Laddar…
  12. Arnmark
    Medlem · 74 inlägg
    1. Halmstad

2: Nibe F1245

3. Vilken grej visste inte ens att det fanns men önskat mig något liknande sen jag flyttade in i huset i våras. Nu när kylan kommer så hade det känts så mycket tryggare att kunna kolla så allt funkar som det ska när man inte är hemma.

• Laddar…
  13. D09
    Medlem · 9 382 inlägg
    1. Halmstad
    2. Nibe 310P

Går det att stänga av varmvattnet via webben?

Idag var jag tvungen att gå ner i källaren och stänga av. Skitjobbigt men grabben slutade duscha iaf.

14. Chrissofsweden
    Renoveringsnovis · 3 175 inlägg
    1. Halmstad

2. Bosch Compress EHP 5000

3. Intressant! Det har aldrig slagit mig att man kan optimera värmepumpen. Det låter väldigt logiskt när jag läser om det men tanken har nog aldrig slagit mig helt enkelt. Lever nog lite på den kultur hemsidan beskriver att det är ett problemfritt ägande. Visserligen är det också känslan, men riktigt gott om man kan få den att gå både mer energi- och kostnadseffektivt! Huset är gammalt utan någon isolering i väggarna. Ändå ligger jag på ca 140000 kWh per år. Kan man komma ner till 12500 kWh tro? Hoppas jag vinner så att jag får testa! :D

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 10 inlägg
    1. Halmstad
    2. Thermia diplomat

Vår pump är från 2008 så att få ett extra vakande öga och kunna arbeta med energibesparingar skulle vara grymt.

• Laddar…