Avslutad: Sommartävling om uteplats!

8k läst  27 svar

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 17
    Sommar och semester är här för många av oss och det firar vi med en riktigt byggahusig tävling!

weber_miljo.jpg

Du är med och tävlar i Byggahus.ses sommartävling genom att svara på frågor om Byggahus.se och visa dina bästa bilder på din altan, trädäck, terrass, uteplats där du tänker sitta och njuta när du använder tävlingsvinsten – en gasolgrill Weber Q 3200. Här kan du läsa produktfakta om grillen: http://www.webergrill.se/grillmodeller/weber-q/weber-q-3000-serie-6hne/weber-q-3200-57011784-s7.aspx

weber_ovanifran.jpg webergrill.jpg

Så här tävlar du

1. Svara på följande frågor:

a. Vilket år grundades Byggahus.se?
    b. Hur lyder vår slogan?
    c. Vad heter moderatorn för delforum Verktyg, maskiner & fordon?
    d. Vilken medlem har fått flest ”Bästa svar”?
    e. Vad behandlar § 4 i våra diskussionsregler?
    f. Vad heter vår expert på Trädgård?
    g. Vi har i en artikel räknat på vad det kostar att byta till ett kök i mellanprisklassen. Vad kostar det att byta kök enligt den artikeln, utan ROT-avdrag?

Maila in ditt svar på frågorna till marlen@byggahus.se med rubriken ”Sommartävling 2017”.

2. Visa dina bästa bilder på din altan, uteplats, trädäck eller terrass där du skulle vilja placera grillen om du vinner. Du postar bilden/bilderna i ett inlägg i den här tråden.

3. Gilla oss på Facebook. https://www.facebook.com/byggahus/

Vem vinner?
    Om vi får in flera korrekta svar på frågorna, vinner den av dessa som har visat den mest inspierande bilden på sin uteplats enl. punkt 2.

Tävlingen pågår fram till och med den 31 juli 2017. Vinnaren utses den 1 augusti.

Den här tävlingen är inte sponsrad. Vi köper in grillen när vi vet vem vinnaren är, så att den skickas direkt till vinnaren. Vi reserverar oss för att grillen då skulle kunna vara slutsåld överallt och att leveransen då kan dröja.

Lycka till och ha en riktigt skön sommar!

Redigerat 10 jul 15:16
  2. O
    Husägare Nivå 1
    Om jag vinner den fina grillen vill jag ha den på min nytvättade altan av träkomposit-golv - med havet som närmaste granne.

3. K
    Medlem Nivå 5
    Här hoppas vi kunna ställa den nya grillen om några veckor :)
    Kommer uppdatera bilderna när vi kommit lite längre.

-Stor släkt kräver stor altan, sammanlagt kommer det bli 130 kvm altan.
    20160917_192114.jpg

Grillplats blir i vänstra övre hörnet på bilden (Där man kan skymta en jordhög nu, kommer bli planteringar med kryddor och annat trevligt att smaska på):
    20160917_192047.jpg

Nedsänkt i altanen, kommer det finnas en sandlåda
    sandlåda.jpg
    samt 3 ölkylar/svalar, 2 gasoltubsförvaringar och 4-5 luckor för åtkomst till vattenslang, förvaring av barnleksaker, trädgårdsredskap m.m strategiskt placerat under däcket.

4. Nancy Alke
    Medlem Nivå 6
    När jag fick besked om att jag har hudförändringar i ansiktet, som gör att jag bör undvika att vistas i solen, så fick jag idén om att göra en oas för detta ändamål i trädgården. Min gamla uteplats skulle få bli kombinerad uteplats och spa, som hela tiden ger skugga. Dessutom beslöt jag mig för att bygga det själv med hjälp av Byggahusforumet och Google, och här är resultatet. Kan säga att brutna hörn och belysning kändes som överkurs först, men jag klarade det, och spapoolen gav jag mig själv som belöning för det! Grillen ska så klart stå där för att jag ska kunna grilla i skuggan också!
    spadäck5.jpg spadäck4.jpg

5. F
    Medlem Nivå 1
    IMG_1554.JPG
    IMG_1556.JPG
    Vi har precis blivit klar med en helt fantastisk altan på närmare 100 kvm. Med "vi" menar jag då mest min sambo (och även svärfar) som gjort ett hästjobb, så det vore kul att få överraska honom med att vinna en grym grill som självklart kommer få hedersplatsen på altanen! ⭐️

6. Linsjoo
    Medlem Nivå 1
    I väntan på en eventuell vinst eller införskaffandet av en grill är sallad och tillbehör redan klara på altanen
    Altanen är härlig och plats finns för stora och små. Förutom matmöbler har vi en hammock som har sin givna plats i ena änden. Det är just intill hammocken som grillen skulle få stå, för kan ni tänka er något härligare än att vakta köttet på grillen gungandes fram och tillbaka med ett glas drickbart i handen?
    Vår altan är byggd i sluttning så vi har trädtopparna som närmsta grannar, det ger lite extra sommarfeeling när bladverken rör sig i vinden.
    IMG_20170726_183005.jpg IMG_20170726_184111.jpg IMG_20170726_183108.jpg

7. G
    Medlem Nivå 4
    image2.JPG image3.JPG image4.JPG

Till höger om vår sommarpalm skulle grillen passa perfekt för att snabbt kunna grilla korv/hamburgare åt barnen efter att de badat och även för att hålla kaninen sällskap lite mer.

8. P
    Medlem Nivå 4
    Första året i vårat egenbyggda hus! När snön hade tinat så vart det full fart med altan!

Bygga!
    20170422_182928.jpg
    Blomma!
    20170627_153455.jpg
    Bada!
    20170715_153617.jpg
    Nu fattas det bara en grillbild!:)

9. M
    Medlem Nivå 2
    Här kommer mitt bidrag till tävlingen

En överblick av altanen, glasrutorna in med fasaden släpper ner ljus till gillestugan, bordet är hemsnickrat av gammalt limträ. altanvirket är nyligen behandlat med SIOO och vi väntar nu på sol och regn för att det ska bildas en härligt silvergrå och slitstark yta
    FullSizeRender 3.jpg

Räcket är utfört med olika ribbavstånd och dimensioner för att skapa ett liv i ytan och skapa insynsskydd där det behövs. När man hälsar på hos oss möts man av altanen. Grillplatsen kommer vara precis innanför trappen så att man har uppsikt och kan hälsa välkommen!
    FullSizeRender 6.jpg

Hemgjutna och slipade fundament till parasollet som går att vrida både över matplatsen och grillplatsen om det skulle vara lite regn när grillhumöret faller sig på.
    FullSizeRender 5.jpg

Och här är altanens cockpit och hjärta.. Där grillen ska stå. Härifrån får man full koll på läget och all uppsikt och utsikt som kan behövas.
    För att inte få fula brännmärken samt skapa brandsäkerhet är grillplatsen utförd med med klinkerplattor i modell träimitation.
    FullSizeRender 13.jpg

Detaljbild
    FullSizeRender 10.jpg

Kvällsbelysning är trevligt att ha, Belysningen under glasrutorna skapar även en stämningsfull effekt nere i gillestugan
    IMG_2353.JPG

10. Å
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle så gärna vinna en sån tjusig grill som jag kan njuta av tillsammans med ett glas vin på min nya altan ☀️⭐️☘️!

11. Inastina
    Medlem Nivå 2
    Vi funderade en gång på att köpa sommarstuga... men varför skulle vi göra det när vi har ett sånt fantastiskt läge här hemma. Det känns som utomlands när solen ligger på. Här njuter vi med släkt, vänner och familj och det finns inget mysigare. Hoppas på en ny grill då vår gamla "sjunger på sista versen"...

12. P
    Medlem Nivå 1
    husföre.jpg
    Tänk att när vi köpte vårt hus ifrån 1967 så hade de som bodde där aldrig haft någon altan eller uteplats. Så direkt efter vi köpt huset så blev det till att bygga :)
    altan.jpg
    Här byggs altanen i olika nivåer, vilket gör att det blir olika avdelningar på altanen.
    En matplats med möjlighet att fälla ut markis över för regniga somrar som denna :(
    Nedre nivån går runt husgaveln för att kunna njuta av kvällsolen i en loungesoffa.

pool.jpg
    Här har vi påbörjat att rama in en ovanmark pool med insynsskydd och en trappa upp till kanten. Under trappan göms reningsverk och slangar mm. Fotot är taget från taknocken.

Allt trä ska sedan laseras i ljusgrått för att matcha huset bättre.

När allt bygge är klart så hade det inte varit fel att få anordna ett grillparty och att få njuta av altanen fullt ut. Denna fräcka Webergrill på hjul som kan flytta runt på altanen hade varit kanon. Hoppas hoppas...........................

13. Helene Wernborg
    Medlem Nivå 1
    image.jpg Här passar en fin grill riktigt bra!
    Hälsningar Helene

14. B
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis färdigställt vårt trädäck med infällt swimspa Altanbild.JPG . Där saknas lite möbler och inte minst en grill. Vi får hoppas på att det blir en grill från Weber i och med denna tävling.

15. J
    Medlem Nivå 1
    En härlig sydsida där en grill skulle passa fint.
    Lugn och ro med mycket fågelkvitter och få moln!

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: