Byggahus.se

Avslutad: Såga som ett proffs med Bosch Blå Sänksåg

1. Annelie Hultberg
    Administrator Nivå 6
    Avslutad: Såga som ett proffs med Bosch Blå Sänksåg

sanksag_forum.jpg

Den här veckan ger Proffsmagasinet dig chansen att vinna en proffsmaskin från Bosch Blå sortiment, en Bosch GKT 55 GCE sänksåg. Med denna såg kan du jobba smidigt och effektivt på dina projekt även inomhus, då den har en ljuddämpad sågklinga. Den har en kraftig 1400 W motor och sågar lika lätt i trä som skivmaterial, aluminium och akrylglas. Den exakta inställningen av sågvinkel och sågdjup ger alltid perfekta slutresultat och den medföljande styrskenan säkerställer precisionssågning.

Totalt värde: 7 500 kronor

Så här tävlar du:
    Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.
    Fråga: Hur lång är styrskenan som medföljer i det här paketet?
    1. 1,0 m
    2. 1,6 m
    3. 1,9 m
    Svaret hittar du här: https://www.proffsmagasinet.se/

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredagen den 29 november.
    OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
    -----------------------------------------------
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
    Vinsten skickas till vinnaren direkt från Proffsmagasinet. Vi tackar Proffsmagasinet för att de sponsrar den här tävlingen.

Redigerat 29 nov 11:32
  2. tveksamt
    Husägare Nivå 8
    Svar: 1,6m

En ordentlig såg är ett av de verktyg jag saknar i min arsenal och proffsgrejer är ju trevligt, men knappast det man köper första gången själv. Den här skulle alltså på ett utmärkt sätt komplettera min verktygspark och samtidigt låta mig få prova på skillnaden mellan proffs- och amatörkvalitet.

Och för att jag var snabbast förstås! =)

3. U
    Medlem Nivå 3
    Svar 1,6 m

Behovet av precisionssåg har funnits länge, och ökar nu när det blir mindre grovjobb och mer finjobb. Skall man ha en sänksåg måste det vara en bra och det finns det inte funnits plats för i budgeten. En vinst skulle definitivt förenkla kommande projekt.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17

Jag behöver såga raka snitt och skulle verkligen behöva en sänksåg för att det ska bli riktigt bra. Eftersom jag är dålig behöver jag bra verktyg för att kompensera

5. V
    Medlem Nivå 1
    Svar: 1.6 m

Då jag ska bygga oss en platsbyggd TV-bänk med hylla nu i vinter så hade det varit en perfekt maskin för dom raka snitten, så den blir så perfekt som möjligt!

6. T
    Medlem Nivå 2
    Svar 1,6.

Saknar en såg som denna även att det ofta visats sig finnas behov av det.
    Tex hade jag inte behövt förstöra mitt vattenpass nyligen när jag sågade innedörrar efter ett tröskelbyte.
    Brist på tid och verktyg så fick det bli ett vattenpass med snabbklämmor och handsåg. Vilket innebar rejäla rispor i passet efter.

Tyvärr visade sig efter att jag tagit i lite för lite och behöver såga av dom ytterligare 1cm men orkar inte med den proceduren igen nu. En såg som denna hade löst det på minuter med bättre resultat.

7. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Svaret är 1,6m alltså som vanligt, för kort.
    Nu råkade jag äga en Bosch skena sen tidigare som jag använder till min fräs så då borde ju sågen gå att använda.
    I min hobbyverkstad kommer den sågen antagligen till nytta då sänksåg är något jag inte haft på ca 8år. Cirkelsågen får jobba idag med alla skivor och liknande som behöver sågas men visst hade en sänksåg underlättat många gånger.
    Just nu är det sådana häringar som tillverkas
    IMG_20191106_071209873.jpg

Nästa vecka drar vi igång projektet klädkammare och där blir det en hel del skivsågande...

Efter jul kommer nästa projekt, bokhyllor. Sitter just nu och gör ritningar och i det projektet kommer sänksågen till god användning.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Styrskenan är 1,6 m.

Som Gert Fylking skulle sagt; ääääntligen. En tävling som passar mig som hand i handske. Jag har länge suktat efter en fin sänksåg men inte kommit till skott. Nu kör jag med min gamla gröna Bosch och en hemmasnickrad guidebana för att få till det. Inte så smidigt. En uppgradering hade vart fantastisk.

9. J
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Svaret är 1,6 m.

Jag hade tänkt försöka mig på att lägga fiskbensparkett efter artikeln här för ett par veckor sedan, och då verkar man behöva en bra sänksåg! Det blir så jobbigt att skära rent för frisen med multiverktyget...

10. S
    Medlem · Nivå 7
    Svar: 1,6m.

Jag har nu renoverat 1/2 huset samt byggt ut med 50%. Hela tiden har jag haft min gamla makita cirkelsåg, rätskiva och två tvingar när jag kapat skivor. Har under hela utbyggnadstiden (senaste 2 åren) tänkt att jag ska skaffa en sänksåg, men det blir aldrig av. Har istället behövt köpa kap/ger, skruvdragare, slagskruvdragare, sticksåg, multitool, allt i blå bosch. Sista stora projektet som är kvar är köket, vilket till viss del nog blir platsbyggt och då måste jag ju ha en sänksåg! Men först ska jag va föräldraledig med mitt tredje barn och vila upp mig från tidigare projekt! (yeah right!?)

11. B
    Husägare · Nivå 6

Jag önskar vinna tävlingen med motiveringen att behovet är stort men ekonomin är sämre. Gammalt hus med många nödvändiga renoveringar och åtgärder men det blir hela tiden "man tager vad man haver" och det gäller även verktyg. Resultatet "fyller sin funktion" men det ser ut därefter. Hade jätte gärna vunnit denna så man äntligen kan nå ett snyggt och proffsigt resultat utan att skämmas..

12. K
    Medlem · Nivå 13
    Svar: 1,6m.

Jag behöver en proffsmaskin som skall få bekänna färg på riktigt.
    På med en diamantkapskiva och sänksåga i 12mm granitkeramik.

Hit me!!

13. nerdybynature
    Husägare Nivå 1
    1,6 m.

Om inte att man är husägare är motivation nog så är det dags att byta paneler på uterummet...många paneler.
    Sen snackas det om trädäck till sommaren...

14. Palmis
    Medlem Nivå 4
    Svar 1,6 m

Denna såg har legat på önskelistan ett bra tag. Jag har många blåa maskiner, men när jag köpte sänksåg snålade jag och tänkte att det kunde duga med en billigare Jula-modell. Tyvärr har snålheten bedragit visheten som vanligt. Den sågen jag har är inte så bra som jag skulle vilja, den sågar inte perfekta snitt för att bladet inte är helt parallellt med skenan och jag måste alltid flytta tvingarna eftersom det inte finns tillhörande tvingar som sitter på undersidan som Bosch sågen har. Boschen har också ett bättre system för att sätta ihop skenorna vilket gör att jag förhoppningsvis kan undvika det hack som min såg alltid fastnar i halvvägs.

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    1,6 m

Sänksåg är nästa grej på listan av verktyg och de andra sladdverktygen är också blå bosch så den kommer känna sig som hemma hos mig i verkstaden.

Vad jag ska ha den till? Det är nästa grej på listan sa jag ju.