Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Avslutad: 2 personer vinner komplett nätverk via elnätet

1. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 752 inlägg

Elina Blom WestergrenPremiumikon: Hand

Medlem
    Veckans tävling vecka 11:
    2 personer vinner komplett nätverk via elnätet

zyxel.png

Zyxels Powerlineadapters omvandlar befintliga strömkällor till stabila hemmanätverk som är tillgängliga överallt i hemmet, utan krav på nya strömkablar och utan krångliga installationsprocedurer.

Nu har två personer chans att vinna både startkitet PLAPLA4201 och den nya trådlösa nätverksförlängaren PLA4231. Med dessa installerade hemma kan du surfa på nätet, strömma video och spela i nätverk var som helst i huset!

Totalt värde: 2 400 kronor

Så här tävlar du:
    Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Du kan kryptera trafiken med AES-kryptering. Vad står förkortningen för?
    Svaret hittar du här: http://www.zyxel.com/se/sv/news/press_room_20130218_179024.shtml

1. Advanced Encryption Safety
    X. Advanced Encryption Security
    2. All Encryption for Safety

Motivera också med cirka 3-5 meningar varför just du ska vinna.

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 22 mars.

Vill du köpa produkterna direkt istället? Hitta bästa pris här PLA4201, PLA4231

--------------------------------------------------------------
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Zyxel. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

------------------------------------------------------------------

Vi tackar Zyxel för att de sponsrar den här tävlingen.

• Laddar…
  2. hahalj
    Medlem · Västra Götaland · 1 624 inlägg

hahalj

Medlem
    Svar: X
    Motivering:
    Behöver flytta min ReadyNAS server från övervåningen till källaren innan sommaren så den får en svalare omgivningsmiljö. Har ett trådlöst nätverk idag som inte levererar den prestanda jag behöver. Med en Zyxel Powerlineadapter kan jag enkelt flytta servern till en plats i källaren där den mår bättre. Samtidigt slipper jag surrandet från den när jag surfar på Byggahus.se från min huvuddator. :)

3. bruka
    Medlem · Gävleborg · 76 inlägg

bruka

Medlem
    Rätt svar enligt Zyxel är X: Advanced Encryption Security men det är ju fel för rätt svar ärAdvanced Encryption Standard som inte ens fanns med som svarsalternativ. http://csrc.nist.gov/archive/aes/index.html

En sån där skulle jag behöva för att få nätverk ut till mitt garage och slippa gräva ner kabel.

4. A
    Medlem · Kalmar · 1 inlägg

Andbro

Medlem

Nätverk via elnätet

Svar: X, Advanced Encryption Security

Jag har hållit på i 5 långa år med ett bygglov och äntligen fått allt klart nu så nu påbörjas husgrunden för vårt nya hus i April. Det skulle vara underbart att få en start för nytt nätverk som jag senare kan bygga ut till varje rum, så att mina 3 barn kan vara uppkopplade i sina rum.
    Mvh, A

5. G
    Medlem · Jönköping · 8 inlägg

Gould

Medlem
    Svaret är som övriga också säger: X
    Då vi bor i ett 60-tals hus med betongväggar så bor vi mer eller mindre i radioskugga. Vårt trådlösa nätverk når inte ner i källaren och knappt upp till övervåningen. Nätverk via elnätet hade varit en dröm då alla inte måste sitta i vardagsrummet och surfa samtidigt, utan de kan dra sig tillbaka till sina rum o surfa där.

6. K
    Medlem · Östergötland · 16 inlägg

khane

Medlem

Jag skulle behöva detta nätverk via elnätet för att slippa köpa och krångla med nya accesspunkter i trådlösa nätverket; då mitt kontor nyligen har fått flytta en våning i huset till förmån för barnrum.

Det är ju märkligt att det alltid är jag som bortprioriteras här hemma när det väl gäller... :)

7. D
    Medlem · Västmanland · 370 inlägg

Drosen

Medlem
    Vi har precis köpt hus och kommer att få en ADSL-anslutning där routern blir placerad i hallen på övervåningen.
    Då vi kommer att ha mediaspelare, spelkonsoller, tv-apparater och datorer både i arbetsrum och vardagsrum på övervåningen samt i träningsrum och gillestuga i källaren så skulle dessa produkter passa perfekt. För att kunna strömma media från NAS så behövs en stabil och hög bandbredd som vi inte kommer att få via trådlöst. Om jag inte vinner blir jag tvungen att köpa dem i alla fall :).

Redigerat 15 mar 2013 10:57
  8. A
    Medlem · Kronoberg · 9 inlägg

Acidur

Medlem
    Svar; X

Motivering: Det ska vara lätt och smidigt att sätta upp ett nät, tyvärr så är jag inte så tät. Hoppas jag vinner så sladdar försvinner. Då slipper vi snubbla och kan njuta i vår bobubbla.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Skåne · 20 inlägg

perssons

Medlem
    Svar: X. Advanced Encryption Security

Motivering:
    Mitt skatbo av nätverkssladdar är snart ett minne blått.
    Med Zyxels Powerlineadapters blir det väldigt flått.

10. K
    Medlem · VÄSTRA GÖTALAND · 264 inlägg

krille09

Medlem
    Svar: X - Adv Encryption Security

Motivering:
    Mitt hus är för långt – signalen är klen – med Zyxel slipper jag använda mina ben!

Trevlig helg
    Krille

11. jackt
    Allvetare · Östra Sörmland och Stockholm · 1 313 inlägg

jackt

Allvetare

Motivering:
    Med utvändig radioskugga.
    Med invändig radioskugga.
    Med gammalt hus där det är svårt att ändras på.
    Med ny teknik man kan surfa ändå..

12. E
    Medlem · Västra Götaland · 82 inlägg

Eva a

Medlem
    Svar X
    Bor vid ett berg utan TV-mottagning så dagens alternativ är bredbandsTV o IP-telefoni. Vi har kämpat med ständiga avbrott och frusen TV utan att varken vi eller bredbandsleverantören löst det. Detta skulle kunna ge oss en chans att få ett stabilt nät, tom i källarvåningens lägenhet där högskolestuderande barn bor. Då kan jag slippa arga mobilsamtal när det går trööögt.

13. mattiaswahlberg
    Medlem · Västra Götaland · 231 inlägg

mattiaswahlberg

Medlem

Svar X

Svaret är X enligt Zyxel men Wikipedia nämner AES som Advanced Encryption Standard.

Denna lösning skulle vara optimal för oss som bor i ett gammalt hus. Har försökt dra i våra gamla pansarrör med misslyckats och vill ogärna förstöra fina gamla lister och spänntak med att dra utanpåliggande nätbverkskablar. Så en lösning i elnätet känns optimal nu när allt skall vara uppkopplat.

14. slaskman
    Medlem · Skåne län · 1 066 inlägg

slaskman

Medlem
    Svaret är X

Mitt hus från 53 är en gedigen betongkonstruktion,
    klarar säkert väpnand invasion..
    Utmärkt hållfasthet
    men usel nätverkshastighet....

15. Ari73
    Medlem · Stockholm · 20 inlägg

Ari73

Medlem
    Rätt svar: X
    Jag är värd en vinnare därför jag tavla i precis varenda tävling och vinner aldrig!!! Kanske det är min tur nu så den här gången hoppas jag på en vinst( det blev ingen dammsugare förra gången heller).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.