1 712 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avskrapad tjärpapp - kan jag lägga flytspackel/fix och sedan klinker?
Hej!
Två frågor från en nybörjare. Jag vill lägga klinkers (30 x 30 cm) i min hall.
1. Jag har ett golv som tidigare hade tjärpapp. Jag lade vatten på och skrapade av pappen helt. Därefter lyckades jag skrapa av större delen av själva tjäran (men såklart inte allt). Se bilder.
Kan jag lägga fix (eller då eventuellt flytspackel innan fixen) på detta? Kommer det fästa (tänker med primer)? Eller måste jag slipa ner med maskin?
2. Rummet är 150 x 166 cm och har ett parti där det är ca 5mm lägre än på andra ställen. Är det ok? Eller måste jag jämna ut, och isf hur görs det bäst? Ska jag flytspackla, slipa ner med maskin, kan jag lägga lite extra fix där, eller kan det spacklas med vanligt spackel innan jag lägger fix och klinker?
Tack på förhand!
1. Jag har ett golv som tidigare hade tjärpapp. Jag lade vatten på och skrapade av pappen helt. Därefter lyckades jag skrapa av större delen av själva tjäran (men såklart inte allt). Se bilder.
Kan jag lägga fix (eller då eventuellt flytspackel innan fixen) på detta? Kommer det fästa (tänker med primer)? Eller måste jag slipa ner med maskin?
2. Rummet är 150 x 166 cm och har ett parti där det är ca 5mm lägre än på andra ställen. Är det ok? Eller måste jag jämna ut, och isf hur görs det bäst? Ska jag flytspackla, slipa ner med maskin, kan jag lägga lite extra fix där, eller kan det spacklas med vanligt spackel innan jag lägger fix och klinker?
Tack på förhand!
R Rebecka S skrev:Hej!
Tack på förhand!
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Ta rå primer dagen förre och rolla på ordentligt , låt torka till dagen efter och så kan du börja lägga plattor
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Du skall hälla ut direkt ifrån flaskan och inte spä den med vatten / rå primer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Inomhustak från-75, trä och troligtvis tjärpapp i mellanrum...
Fritidshus -
Tjärpapper, gammal, vs asfalt-bitumin
Tak & Vind -
"Tjärpapp" innanför panel på innervägg- funktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hitta eventuell läcka i "tjärpapptak". IR-kamera?
Tak & Vind -
Tilläggsisolering 70-talshus, vad byter man ut tjärpappen mot?
Isolering