Håller på att bygga ett badrum som har en tvättrumsavdelning. Då denna avdelning ligger i badrummet så faller detta utrymme egentligen under badrumsregler och zon 2. Dock är det olämpligt med dubbla tätskikt så då föreslog butiken som sålde tätskiktet att jag kör kiilto startprimer på dessa väggar i tvättrumsdelen som annars skulle få dubbla tätskikt och det får vara ett medvetet avsteg från reglerna. Är det så man gör? Inget annat diffusionsöppet men vattentätt material? Se bilderna där den första visar väggen från badrumsdelen och den andra bilden samma vägg in mot tvättrumsdelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag vet inte riktigt hur man ska göra men det här med dubbla tätskikt är (var?) väl främst i hus där man har plast i väggen, direkt på där en gipsskiva och på den tätskikt och med rollade tätskikt som inte var ångtäta, då gick viss fukt in i gipsskivan och "fastnade" där pga plasten som låg tätt mot den, och/eller punkterade plaster där det kunde komma fukt utifrån och fastna i gipsskivan.
TROR inte det är nån fara när man har en vägg med tätskikt på båda sidor och luft mellan, sen är folie tätskikten mycket tätare idag än ett rollat så ingen fukt (vattenånga) tar sig in.
I nya BBV så tror jag även att man tar upp just tätskiktning av badrum med tvättstuge del
TROR inte det är nån fara när man har en vägg med tätskikt på båda sidor och luft mellan, sen är folie tätskikten mycket tätare idag än ett rollat så ingen fukt (vattenånga) tar sig in.
I nya BBV så tror jag även att man tar upp just tätskiktning av badrum med tvättstuge del
Ja jag har läst om problemet du beskriver. Sedan provade de att ta bort yttre plasten i ytterväggen men även då fick väggen problem i och med att tätskiktet var för otätt alternativt om vindskyddsduken var för dålig. Dukarna ska dock fungera bättre nu mot yttervägg.
Redigerat:
Jag har lite svårt att greppa vad det är man är orolig för att få in i väggen. Jag har alltid tänkt rinnande vatten men du skriver vattenånga ovan vilket jag också läst tidigare och som låter rimligt. Hur kommer det sig då att inte vattenångan går ut i takvinkeln där man normalt får lämna upp till 5cm utan tätskikt? Om man har en bra ventilation så borde väl ingen vattenånga behöva ta omvägen in i väggen?
Ifall några andra funderar på detta kan jag skriva hur jag fortskred.
Rådfrågade några fuktsakkunniga och det var många parametrar att ta hänsyn till. Summa summarum så var det nog i mitt fall lämpligt att skippa tätskiktet på ena sidan och bara lägga en primer innan kakling vilket jag också gjorde.
Jag lyfte min oro att ångfukt skulle ta sig via den otätskiktade sidan av innerväggen ut i ytterväggen där jag gjort hål i ångspärren men i mitt fall var det ingen större risk pga övriga inverkande faktorer.
Rådfrågade några fuktsakkunniga och det var många parametrar att ta hänsyn till. Summa summarum så var det nog i mitt fall lämpligt att skippa tätskiktet på ena sidan och bara lägga en primer innan kakling vilket jag också gjorde.
Jag lyfte min oro att ångfukt skulle ta sig via den otätskiktade sidan av innerväggen ut i ytterväggen där jag gjort hål i ångspärren men i mitt fall var det ingen större risk pga övriga inverkande faktorer.
Klicka här för att svara