Byggahus.se

Avskärning av bastuaggregat

1. J
    Medlem Nivå 6
    Om det står att aggregatet ska ha 5x1,5mm, ska man be elektrikern dra detta i 16 mm rör eller ska man betala det lilla extra och dra fram 5x2,5 i 20 rör ifall man skulle få för sig att byta aggregat? (Eller köra en riktigt stor vedklyv i bastun?)

// Johan

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Jag skulle framtidssäkra, mao dra fram 2,5 kvmm i 20-rör.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är aldrig fel med 20 mm rör och 2,5 mm2 kabel om man skall ha ett trefasuttag i framtiden. Det snarare "standard" till 16 a trefasuttag.

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 6
    Ska bastuaggregat alltid anslutas utan JFB? Har bara fyra "platser" kvar i centralen. Är det OK att helt plötsligt påbörja en ny fasskena som inte är ansluten till föregående säkringars JFB? Ska jag förvänta mig att elektrikern vill installera ytterligare en central(del)? (ursäkta bristen på facktermer, är bara en simpel programmerare :) )

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns inget krav på att bastuaggregatet ska skyddas av en JFB (men väl resten av bastun), men det innebär inte att man bör utelämna JFBn för bastuaggregatet. Låt den ligga under befintligt JFB du om den inte redan är överbelastad. Det förekommer att ett aggregat som inte använts på länge drar åt sig fukt och löser JFBn, men det är inget skäl att utelämna JFBn.

• Laddar…