Bakgrund:
Min farfar köpte tomten på 60-talet, därefter ärvde min far tomten och idag går jag i tankarna på att bebygga tomten. Det är en bergstomt, som kräver sprängning för att komma upp på tomten, därav att vägen fram blir avgörande för vart man börjar spränga.

Problem:
  • Ca 17 m väg saknas mellan gemensamhetsanläggningen (gul) och tomtgräns (grön)/föreslagen yta (röd).
  • Enligt gällande detaljplan ska en ca 30 m² yta (röd) införskaffas från Fastighetsägarföreningen för att nå gemensamhetsanläggningen (Vägföreningen) (gul). På gemensamhetsanläggningen (Vägföreningen) (gul) står en elstolpe (orange) och direkt blockerar möjligheten till anslutning av väg mot föreslagen yta (röd).
  • Samtliga på kommunen jag talat med har inte känt till elstolpen (enligt Vattenfall har den stått där sedan 2002) och detaljplanen är antagen 2015.

Karta (gällande detaljplan):
  • Grönt: Vår tomt.
  • Blått: Grannens tomt.
  • Rött: Ca 30 m², föreslaget av detaljplan att införskaffa för att nå gemensamhetsanläggningen (Vägföreningen). Här ligger även överlämningspunkt för kommunalt VA.
  • Gult: Gemensamhetsanläggningen (Vägföreningen), inte exploaterad yta (gräs/terräng).
  • Rosa: Gemensamhetsanläggningen (Vägföreningen), vändplan (väg).
  • Orange: Elstolpe (med 4 meter strävan som följer gul/röda gränsen syd/väst).
  • Övrig grön yta: Fastighetsägarföreningen. Servitut verkar inte vara några problem.
Karta.png

Tidslinje:
  • Kommunen (Bygglovsenheten): Kontakta Lantmäteriet.
  • Lantmäteriet: Kontakta kommunen.
  • Kommunen: Kontakta Bygg/miljöavdelningen.
  • Kommunen (Bygg/miljöavdelningen): Kontakta planenheten.
  • Kommunen (Planenheten):
  1. Införskaffa 30 m².
  2. Be Vägföreningen anlägga väg fram (till 30 m²).
  3. Lantmäteriet skall ha ha säkerhetsställt åtkomst/tillgång.
  4. Kontakta Kommunen (Mark och Exploateringsingenjör).
  • Kommun (Mark och Exploateringsingenjör): Kontakta Lantmäteriet för omprövning av gemensamhetsanläggningen (Vägföreningen) eller servitut över grannfastigheten.
  • Lantmäteriet: Kontakta Vägföreningen.
  • Vägföreningen: Jag ansvar själv för väg fram till tomtgräns (17 m) och införskaffar mig servitut från Fastighetsägarföreningen.
  • Vattenfall: Jag behöver hålla väg- och gångbana ut 5 meter från alla detaljer från elstolpen.
  • Kommunen (Bygglovsenheten): Jag behöver söka bygglov för att dom ska se över om detaljplanen fungerar i praktiken. Annars se över möjligheterna för ett servitut över grannfastigheten.

Vad är era rekommendationer/tidigare erfarenheter för att komma vidare med väg? Idag blir jag hänvisad till nya aktörer hela tiden upplever jag det som. Tacksam för alla goda svar.

Redigerat:
Jag utgår från att detaljplanen har enskilt huvudmannaskap för allmän plats, allt tyder på det.

Har dina två fastigheter redan del i vägföreningens gemensamhetsanläggning? Det första du måste lösa är så att de blir en del av den. Hur ser rättigheten till väg ut från avstyckningen, finns det servitutsrätt till utfart?

Nästa sak du måste ordna är att få rätt till väg mellan dina tomter och befintlig väg som är gemensamhetsanläggningen. Det finns två huvudalternativ här:

1. Ansöka hos Lantmäteriet att ompröva gemensamhetsanläggningen så att den utökas till att inkludera väg till dina tomter. Du för i samband med detta en dialog med vägföreningens styrelse och efter förrättningen så fattar Lantmäteriet till sist ett beslut om att utöka den befintliga gemensamhetsanläggningen med väg till dina två tomter. Beslutet ges en utförandetid. Därefter uttaxerar vägföreningen pengar och bygger vägen. Du får betala en inträdesavgift för dina två fastigheter till de andra delägarna i vägföreningen. Det går naturligtvis att lösa det så att du betalar för kalaset att bygga den nya vägen, det brukar vara bra för grannsämjan eftersom det ofta upplevs som högst orättvist att dina grannar ska betala vägbygget till dina två tomter. Men det är faktiskt grundupplägget i lagen.

2. Det andra alternativet är att lämna gemensamhetsanläggningen som den är och få rätt att bygga väg via servitut. Det kan vara ett officialservitut enligt anläggningslagen som Lantmäteriet beslutar om efter att du har ansökt om det. Det kan också vara rent privata avtalsservitut med respektive markägare, de skriver ni helt privat och registrerar först senare hos Lantmäteriet för kring 500 kr.

Vad gäller själva vägbyggnationen så kräver den inte kommunens inblandning om du inte ändrar på markens höjd. Men om du spränger och schaktar så att höjden ändras påtagligt (+- 0,5 m) så krävs marklov. Den som bygger vägen kan söka marklov hos kommunen, t ex vägföreningen eller du själv privat. Bygglov krävs inte för något av detta, det är ett missförstånd.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.