Byggahus.se

Avsäkra flera huvudcentraler på samma inkommande matning

1. L
    Medlem · 14 inlägg

lurius

Medlem
  2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 766 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är inte för mig helt uppenbart hur du menar. Inkommande matning är 16 mm² medan huvudledningarna till de tre centralerna är 10 mm². Beroende på mätarsäkring så kan den räcka som skydd för 10 mm² och då kan du lägga alla centralerna parallellt. Men då är du eventuellt mer begränsad om du i ett senare läge skulle vilja säkra upp.

Vill du säkra av matningen till de tre centralerna så finns ju dels alternativet att de delar på en uppsättning säkringar och dels alternativet att de har varsin uppsättning säkringar. Vilket som är bäst beror på vad du har för mätarsäkringar och vilka belastningar du räknar med i de tre centralerna.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 874 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Det finns inget generellt svar på detta. Du behöver komma in med mer information. Handlar det om en normal enfamiljsbostad med mätarsäkringar på max 25 A, och "normala" ledningslängder inom en fastighet? Det är normal ledningsdimensionering som styr, och eventuellt reglerna för utelämnande av skydd när man går ned i area.
    Vad menar du? Menar du hur man "gör" med den koncentriska ledaren? Man kopplar in den som vanligt som en PEN.

Vad har du för planer? Tänker du installera detta själv? Har du kontakt med en elfirma?

4. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Lägg gärna upp foto på den kabel, aldrig sett dylikt.

Vad är det för centraler, från stenåldern eller?

Det finns ett generellt svar på detta.

5. L
    Medlem · 14 inlägg

lurius

Medlem
    Det handlar om tre hus/garage som ligger på samma tomt. Från markmätarskåpet är det uppdraget en 16m2 till central 1 (ca 200m). Därifrån går det en 10m2 till vardera hus. Tanken är att säkra servis 25A. PEN och kopparfläta ska läggas ihop i bägge ändar? Anledningen till att det inte blev en N1XV som saknar jordfläta är att den passerar en brandcell och är brandklassad vilket inte N1XV är.

Redigerat 28 jun 2021 19:04
  6. L
    Medlem · 14 inlägg

lurius

Medlem
  7. Bästa svaret

A
    Medlem · Stockholms län · 10 766 inlägg

Avemo

Medlem
    Om mätarsäkringen är 25A så finns ju ingen orsak att ha separata 25A avsäkringar till de tre husen. Klarar kabeln under rådande omständigheter 25A avsäkring kan du lägga alla direkt på inkommande. Skulle det vara så att du inte klarar utlösningsvillkoret med 25A säkring så måste du säkra av dem lägre. Vill du ta höjd för att eventuellt kunna säkra upp mätarsäkringen i framtiden kanske det är bra att ha en avsäkring före de tre nya centralerna.

8. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 663 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    På bilden ser kabeln ut att ha en blå part. Du skriver att du har brun/svart/grå/gulgrön. Det verkar udda om du också har en koncentrisk ledare (="kopparfläta"). Någon sådan kabel ska inte heller existera enligt Rekas hemsida.

Exakt hur det är lämpligt att koppla har jag ingen aning om mer än i ytterst generella termer. Detta är rätt långt från normalt hempulande.

9. L
    Medlem · 14 inlägg

lurius

Medlem
    Ja jag såg att den var blå på bilden men den är gul/grön i verkligheten.. Den är köpt på Elektroskandia förra veckan.

Anledning till att jag frågar här är att jag får olika svar när jag frågar olika folk i branschen. Självklart ska allt meggas. Jag väljer nog att säkra av matningarna för att framtidssäkra och kunna slå av samtliga centraler utan att behöva gå till mätarsäkringarna.

10. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 914 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    En gul/grön får aldrig användas till annat än skyddsjord. Du har köpt fel kabel. PEN ska vara blå.

• Laddar…
  11. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ok, ganska långa avstånd. Och hur är det med avstånden mellan husen? Om ni redan valt dessa areor så måste någon ha räknat på det?? Och varför ställer du i så fall då en fråga om avsäkring? Du behöver fylla på med mer uppgifter här.
    Nej nej nej nej. Den EXQJ du länkar till är en 5G10, inte 4G10 som du skriver i #1. I vilket fall, den koncentriska ledaren är en skyddsledare. Den ska inte läggas ihop med någon annan ledare i kabeln. Om du har en 5G10 (benämnd 4x10/10 för att indikera att den har en koncentrisk ledare) så kan man använda TN-S mellan dessa punkter. Om du har en 4G10 så är den koncentriska ledaren dessutom PEN-ledare. Du har väl en elfirma med i spelet här?
    Jag kan visserligen inte de nya omöjligt-att-lära-sig brandklasserna, men nog är väl N1XV tillåten i en brandcell. Du kanske tänker på N1XE?

Till sist finns en fråga om nätkoncession också som du kanske behöver titta på, beroende på syftet med det tre stugorna. Det kanske kräver varsitt abonnemang. Det påverkar inte ledningsdimensioneringen, utan bara var elmätarna placeras.

12. tommib

Bergsfogde
    What? Enligt vilken föreskrift/regel då?

Gulgrön med blå tilläggsmärkning är vad jag vet normen för PEN. Denna kabel har dessutom en koncentrisk ledare som normalt används som PE varför det är väldigt märkligt att det finns en gulgrön part i kabeln alls. Det ska som sagt inte finnas enligt tillverkarens egen hemsida.

Edit: Detta var alltså riktat till Huvudbrytaren...

13. tommib

Bergsfogde
    Jag tror att det har något att göra med att den inte får passera mellan flera brandceller men här är jag ute på väldigt tunn is.

Edit: Glöm det, tror inte att det är något problem alls med N1XV med PEX-isolering. Dock svårt att hitta information, på Nexans hemsida får jag bara 403 Forbidden när jag försöker titta. Rätt störigt och svårt att förstå varför sådan information ska vara "inlåst".

Redigerat 28 jun 2021 20:33
  14. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Så brukar man inte göra. Det tillför vanligen ingenting. Huvudbrytare sätter man normalt i varje elcentral. Du behöver speciella skäl för att bryta bort stugorna tidigare.

Likaså ser jag det som direkt fel att säkra av huvudledningen. Det är i så fall ett fel i planeringen. Du borde ha valt en kabel som kan gå hel och osäkrad (med annat än mätarsäkringarna) hela vägen till varje stuga.

15. E
    Medlem · 6 392 inlägg
    Var är fotot på denna specialkabel?
    Med grön/gul ledare och koncentrisk skärm.

Du tänker inte på installationskabel och biledare kanske? För det är något helt annat.

Nej, helt fel, nu är förvirringen total.

4G och 5G betyder just att det finns en gröngul ledare i kabeln.

Det finns i detta fall då ingen koncentrisk ledare, det är troligen biledare ni tänker på, den har helt andra egenskaper.

Redigerat 28 jun 2021 20:24
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.