Lite bakgrund:
Vi håller på med en utbyggnad som inkluderar ett nytt badrum. Rörmokaren har dragit in allt vatten med rör-i-rör system till ett kopplingsskåp i väggen. Skåpet mynnar i ett angränsande rum till badrummet för att slippa ha luckan i badrummet. 2nbzyv7.jpg
Från skåpet går en avrinning (22mm PEX) som enligt rörmokaren ska rinna ut på golvet i badrummet. Det är för att man ska se om det blir ett läckage. Då kommer det bli en liten rännil på golvet.
288ti8i.jpg

Till saken:
Min fråga är hur man på snyggaste sätt installerar mynningen på röret. Det är inte så snyggt att bara ha ett hål i kaklet där röret kommer ut. Det måste finnas någon liten "huv" man kan sätta över.
Tacksam för tips!

tror det finns en liten vit plasthuv att sätta över, annars
kan man limma en kromad täckbricka för rör över själva slangbiten
kolla på wirsboshemsida

Kolla en båttillbehörsfirma. Det finns massvis med "huvar" i rostfritt eller plast.

Tack,
Jag sökte lite och hittade något som hette "Uponor Väggbricka". Den skulle enligt uppgift kunna användas för "förtäckning av utgången på läckageindikeringsrör från fördelarskåp".
Låter som det skulle kunna passa mig. Bara den passar på röret.

T
Tja, din rörmokare borde ha koll på detta eftersom det är nog inte första gången han installerar ett sådant skåp!

Krilleman
Visst borde rörkrökaren ha koll på det, men praxis i rörvälden är att bara släppa ut röret och kapa en cm utanför kaklet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.