Byggahus.se

Avluftningsrör ovanför trekammarbrunn

1. P
    Medlem Nivå 15
    Hej

Min trekammarbrunn (med infiltrationsbädd) har ett böjt luftningsrör i locket:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

I andra änden av infiltrationen sitter också ett luftningsrör. Jag har ingen avluftning genom taket utan på en kattvind sitter en vacuumventil:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Vilken funktion har luftningsröret i locket på trekammarbrunnen?

Bör jag avlufta genom taket eller räcker avluftningsröret i locket på trekammarbrunnen?

Med vänlig hälsning,

Peter

2. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Förmodligen sitter röret i brunnslocket där för att det inte finns någon avluftning i huset. Jag har också trekammare med infiltration men har varken avluftning i locket eller i huset.

3. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Precis som dof säger så har du luftningen på brunnen eftersom det inte finns någon på huset. Vacuumventilen gör så att du inte får undertryck i avloppet när du t ex spolar i toaletten.
    Infiltrationsbädden behöver genomströmning av luft för att fungera korrekt och det är inte tillåtet med vacuumventil ihop med infiltrationsbädd i normal fall. I ditt fall funkar det eftersom bädden får luft genom brunnen.
    Med avluftning på taket borde bädden få bättre luftgenomströmning eftersom ett högre rör skapar ett bättre drag.
    Ser ut som fukt på träplankan bakom vacuumventilen. Är det det? Svårt att se på bilden i mobilen.

4. P
    Medlem Nivå 15
    Det stämmer, det är en gammal bild, jag har bytt till en ny vacuumventil som är tät.

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Trekammarbrunnar i betong tillverkades med lock som hade luftning, om alla fabrikat hade det vet jag ej men de som finns i vårt område har galvade huvar (HTH-betong) eller en gjutjärnböj.

6. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Förutom det som dof och Patrike säger så blir det också större risk för lukt runt brunn och bädd när avluftningen inte
    går ut på taket