Hej!

Har värmesystem hemma med vattenburen värme, Pelletskamin med en acktank.
Hade kontakt med tidigare ägare av mitt hus nyligen som påpekade att jag årligen behöver montera bort pelletsbrännaren för att komma åt vattenledningarna där det ska finnas system för övertryck i pannan (antar att det finns i alla brännare/pannor). Syftet är att vid övertryck/för hög temperatur tömma pannan på vatten och spola in kallvatten.

Enligt tidigare ägare kan denna ventil låsa sig i öppet läge och bör kontrolleras innan säsongen så inte varmvatten tappas ut av misstag. Han beskrev det som det var enkelt att se vilket rör det gällde och att det bara var att ta en polygrip och dra ut en "pigg" ur ett vattenrör.
När jag öppnade igår för att utföra åtgärden kändes det inte tydligt vilket ställa som man ska säkerställa att ventil inte är öppen. Se bild.

Vad jag gissar är de två rören som går ner vertikalt i golvet vatten för att cirkulera från panna till acktank. det rostfria röret från vänster bör vara kylvatten och röret i "mitten" kan vara något typ av rör för att forsla ut varmvatten vid övertryck.

Jag kan dock inte, med mina begränsade kunskaper avgöra hur jag ska säkerställa att inte pannan läcker vatten. Det känns som att den röda hatten har något med detta att göra. Har testat att ta bort hatten, verkar inte ge något. På den röda knappen står det "Anluften", men vågar inte trycka in denna hatt då jag inte vet vad som skulle hända.

Någon som känner igen sig mer i denna miljön än mig och kan ge mig en ledtråd som leder till att jag kan elda redan ikväll vore jag oerhört tacksam! 🙂

• Pelletsbrännare med anslutna rör och tryckventil syns, omgiven av isolering. Två rör går vertikalt ner genom träplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för märke och modell på pannan?

Aldrig sett systemet men kanske kan hjälpa till att hitta en manual.

I regel finns ett expansionskärl kopplat till pannan där trycket regleras. Där kan man tappa ur vatten/luft som ansamlas och sedan fyller man på med vanligt vatten tills önskar tryck är tillbaka, typ 1,5 bar.

Eftersom luften ofta samlas i elementen högst upp i huset så brukar det räcka med att lufta dem. Men kanske är det även för högt tryck i ackumulatortanken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.