Skall flytta mitt kök och skall dra nya avloppsrör, men behöver hjälp med vägen fram till vask har 2 st alternativ och vet ej vilken som är bäst i mitt fall. Någon som ser någon fördel/nackdel med mina två alternativ? Huset står på krypgrund och sträckan från inlopp till vask är 7m fågelvägen. Mvh David :-/
Moderator
· Stockholm
· 53 579 inlägg
En liten fundering: Hur har du det med avluftning. Har för mig att det finns en gräns för hur lång horisontell ledning man kan ha utan att ha en avluftning i ändan på den. Kommer dock inte ihåg hur långt det var.
jeja2000 skrev:
Tack för tipset jeja2000. En annan fundering, då kanske det inte är så lämpligt med 2*45 graders horisontella böjar med normalfall vid utloppet från bostad, med risk för att skiten fastnar på "väggarna" när man spolar??
Från en amatör som bytt avloppet själv hemma...
Risken att få stopp i nya 110 rör är inte så stor. 2x45' eller om det behövs 90' ska inte vara några problem horisontellt -> vertikalt.
Man bör dock undvika att lägga 90' böjar på horisontella dragningar när man har toalett i ena ändan...
// Tobbe G
Risken att få stopp i nya 110 rör är inte så stor. 2x45' eller om det behövs 90' ska inte vara några problem horisontellt -> vertikalt.
Man bör dock undvika att lägga 90' böjar på horisontella dragningar när man har toalett i ena ändan...
// Tobbe G
TobbeGardner skrev:Från en amatör som bytt avloppet själv hemma...
// Tobbe G
Tackar för tipset tobbe G!!!!
Moderator
· Stockholm
· 53 579 inlägg
Min fundering om avluftning handlade om var i ditt rörschema som du tänkte avlufta. Som sagt jag vet inte hur långt man kan ha en horisontell ledning utan att ha en avluftnbing i änden på den.
men om du skall vara säker på att det skall fungera med 7m från vask till utlopp, så KANSKE du behöver ha en avluftning som släpper in luft i ledningen vid vasken.
men om du skall vara säker på att det skall fungera med 7m från vask till utlopp, så KANSKE du behöver ha en avluftning som släpper in luft i ledningen vid vasken.
Då är det nog lika bra att sätta dit en avluftning för att vara på den säkra sidan, inte så roligt att eftermontera den sen...hempularen skrev:Min fundering om avluftning handlade om var i ditt rörschema som du tänkte avlufta. Som sagt jag vet inte hur långt man kan ha en horisontell ledning utan att ha en avluftnbing i änden på den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Planritning till bygglovsansökan
Utbyggnad och tillbyggnad -
Diselvärmare till Garaget
Olja & El -
Varför finns det inte kompakta ( * ) innedelar till värmepump?
Värme allmänt -
Kapa till avstängningsventil inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Är det tillåtet att dra nya rör i befintliga rör från köksvask till stenkista?
Vatten & Avlopp