Skall flytta mitt kök och skall dra nya avloppsrör, men behöver hjälp med vägen fram till vask har 2 st alternativ och vet ej vilken som är bäst i mitt fall. Någon som ser någon fördel/nackdel med mina två alternativ? Huset står på krypgrund och sträckan från inlopp till vask är 7m fågelvägen. Mvh David :-/

• avlopp_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till mina ändringar är att Det är tyngre grejor från wc och för övrigt är det bra med så lite böjar som möjligt!

• avlopp_001_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten fundering: Hur har du det med avluftning. Har för mig att det finns en gräns för hur lång horisontell ledning man kan ha utan att ha en avluftning i ändan på den. Kommer dock inte ihåg hur långt det var.

Avluftningen skall befinna sig precis innanför yttervägg och upp genom yttertak plus att det innan badrummet skall sättas en vakuum avluftare. Eller det är kanske lite överdrivet och ha både och? Mvh David

jeja2000 skrev:
Anledningen till mina ändringar är att Det är tyngre grejor från wc och för övrigt är det bra med så lite böjar som möjligt![bild]

Tack för tipset jeja2000. En annan fundering, då kanske det inte är så lämpligt med 2*45 graders horisontella böjar med normalfall vid utloppet från bostad, med risk för att skiten fastnar på "väggarna" när man spolar??

Från en amatör som bytt avloppet själv hemma...
Risken att få stopp i nya 110 rör är inte så stor. 2x45' eller om det behövs 90' ska inte vara några problem horisontellt -> vertikalt.
Man bör dock undvika att lägga 90' böjar på horisontella dragningar när man har toalett i ena ändan...
// Tobbe G

TobbeGardner skrev:
Från en amatör som bytt avloppet själv hemma...
Risken att få stopp i nya 110 rör är inte så stor. 2x45' eller om det behövs 90' ska inte vara några problem horisontellt -> vertikalt.
Man bör dock undvika att lägga 90' böjar på horisontella dragningar när man har toalett i ena ändan...
// Tobbe G

Tackar för tipset tobbe G!!!!

Du behöver nog bara en Vakuum avluftare som sitter högre än dina högsta avlopps ledningar! Gärna i takhöjd! Men jag tror inte du behöver dra ut luftningen ovan tak!

Finns det ingen risk att det luktar från vakum-avluftningen om man har den i takhöjd??

Min fundering om avluftning handlade om var i ditt rörschema som du tänkte avlufta. Som sagt jag vet inte hur långt man kan ha en horisontell ledning utan att ha en avluftnbing i änden på den.

men om du skall vara säker på att det skall fungera med 7m från vask till utlopp, så KANSKE du behöver ha en avluftning som släpper in luft i ledningen vid vasken.

hempularen skrev:
Min fundering om avluftning handlade om var i ditt rörschema som du tänkte avlufta. Som sagt jag vet inte hur långt man kan ha en horisontell ledning utan att ha en avluftnbing i änden på den.

men om du skall vara säker på att det skall fungera med 7m från vask till utlopp, så KANSKE du behöver ha en avluftning som släpper in luft i ledningen vid vasken.
Då är det nog lika bra att sätta dit en avluftning för att vara på den säkra sidan, inte så roligt att eftermontera den sen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.