Hej
Jag planerar att anlägga ett enskilt avlopp (minireningsverk) och har några funderingar kring grävdjupet för avloppsrören.
1. Det rekommenderas att lägga rören under tjäldjup vilket innebär att även reningsverket då behöver placeras galet djupt - är det någon som har installerat på detta vis och varför? Bilder?
2. Alternativet till tjäldjup är att lägga på ett snålare djup, 0,5 meter i mitt fall. och lägga en värmekabel samt isolering runt - frostvakt så att kabeln endast värmer vid behov.
Det här känns som det givna alternativet och jag skulle därför vilja ha tips på billigaste, enklaste och bästa lösningar & produkter - hur har ni gjort och har ni bilder?
Jag planerar att anlägga ett enskilt avlopp (minireningsverk) och har några funderingar kring grävdjupet för avloppsrören.
1. Det rekommenderas att lägga rören under tjäldjup vilket innebär att även reningsverket då behöver placeras galet djupt - är det någon som har installerat på detta vis och varför? Bilder?
2. Alternativet till tjäldjup är att lägga på ett snålare djup, 0,5 meter i mitt fall. och lägga en värmekabel samt isolering runt - frostvakt så att kabeln endast värmer vid behov.
Det här känns som det givna alternativet och jag skulle därför vilja ha tips på billigaste, enklaste och bästa lösningar & produkter - hur har ni gjort och har ni bilder?
Spillavloppsrör behöver inte ligga under tjäldjupet eftersom de aldrig är vattenfyllda och därmed tål frysning.Naturlig obegåvning skrev:
Hej
Tyvärr rör sig ju vattenbemängd mark när det går tjäle i det och det är inte idealt för rören. Å andra sidan är tjäldjupet kraftigt reducerat på vattenbemängd mark. Jag har t ex lera och tjälen går sällan djupt på sån vattenrik mark. Mina avloppsrör ligger på 70 cm djup.
Bor du norröver kan erfarenheterna vara annorlunda.
Matjord isolerar bra, likaså en 10cm skiva med cellplast. Vill man ta det ett steg längre så finns det isolerade avloppsrör att köpa. Värmekabeln kan du skippa om du lägger cellplast, om du bor där under 120cm frostfritt gäller.
Det här var min första tanke men efter att ha googlat grävdjup för avloppsrör så blev allt väldigt oklart. De svaren jag hittat gäller främst vattenledningar vilket givetvis är en annan femma. Det borde finnas hur mycket info som helst kring detta ämne.Claes Sörmland skrev:
Man lägger väl grus runt rören, men det kanske rör sig ändå?Claes Sörmland skrev:
Tyvärr rör sig ju vattenbemängd mark när det går tjäle i det och det är inte idealt för rören. Å andra sidan är tjäldjupet kraftigt reducerat på vattenbemängd mark. Jag har t ex lera och tjälen går sällan djupt på sån vattenrik mark. Mina avloppsrör ligger på 70 cm djup.
Bor du norröver kan erfarenheterna vara annorlunda.
Jag bor i Uppsalaområdet och det ryktas om att vi har ett tjäldjup här på 1,7 meter.
Hej. Där jag bor har vi 170cm frostdjup, cellplastskiva såg jag beskrivning på och det verkar ju legit - ska man då lägga även på sidorna. Värmekabeln kostar ju bara någon tusing så det känns som en billig försäkring. Frågan är hur man ska lägga den, för vattenledningar så ska man vira den runt men när det gäller avlopp så - borde väl det bästa vara att lägga under röret då det är i botten av röret som vattnet rinner?M Markarbetaren skrev:
Funderar även på om det inte finns någon bra/billig rörisolering för avloppsrör likt den för vattenledningar. Rn yyerligare tanke är att fylla upp runt röret med lecakulor - isolerande eller hur?
Bästa svaret
Det är ju inte fel att lägga isolering även på sidorna. Värmekabeln räcker att tejpa på röret, behöver inte ligga under, det är bara att krångla till det. På jobbet har vi avloppet till bodarna hängande i luften med värmekabeln tejpad typ vart 50'e cm. Sedan brukar vi dra 1,5 varv med elefantmatta, kallas väl betongtäckmatta på fackspråk, kan liknas vid ett liggunderlag för camping i utseende. Denna 10w/m värmekabel och täckmatta runt 110-rören som hänger en pendlar håller frosten borta nedåt dom -15gr vi får som mest här nere iaf.Naturlig obegåvning skrev:
Hej. Där jag bor har vi 170cm frostdjup, cellplastskiva såg jag beskrivning på och det verkar ju legit - ska man då lägga även på sidorna. Värmekabeln kostar ju bara någon tusing så det känns som en billig försäkring. Frågan är hur man ska lägga den, för vattenledningar så ska man vira den runt men när det gäller avlopp så - borde väl det bästa vara att lägga under röret då det är i botten av röret som vattnet rinner?
Funderar även på om det inte finns någon bra/billig rörisolering för avloppsrör likt den för vattenledningar. Rn yyerligare tanke är att fylla upp runt röret med lecakulor - isolerande eller hur?
Utförandet till matningen av vattnet till våra bodar brukar vi också tejpa värmekabeln på PEM-slangen, sedan tubolit rörisolering runt, aldrig några problem då det hänger fritt i luften.
Jag har inte köpt mitt reningsverk ännu och de instruktioner som jag sett innehåller inte detaljer på hur rören ska förläggas fram till reningsverket. Men om ditt reningsverk innehöll instruktioner om detta så tar jag tacksamt emot svar på mina frågor. MvhU ujh skrev:
Jag har bara lagt isolerade avloppsrör vid ett tillfälle. Bifogar en bild jag tog. Vill minnas att det var 160-rör. Tillverkas enligt samma princip som fjärrvärmerör fast innerröret är av plast istället för järn. Vill minnas att dom kostade aningens mer än vanliga 160-rör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men finns det behov av detta?M Markarbetaren skrev:
Jag ser i min omgivning här i Sörmland att småhusens avloppsrör till enskilda avloppsanläggningar ofta ligger grunt, mellan 0,5-1 m.
De kommunala avloppsrören ligger däremot riktigt djupt.
Jag skulle nog inte chansa om det vore min fastighet. Naturligtvis finns det skillnader i nödvändigheten. Har man lite dåligt fall på sitt avlopp och det ligger grunt i tjälad mark så kan toapapper relativt lätt bilda en propp som fryser och sedan bygger på. Hur vanligt detta är har jag ingen aning om då jag inte arbetar med den typen av "åkommor". Däremot så förlägger vi i princip alltid stamledningar på minst 150cm och serviser på 120cm i SE3. Grundare än så och beställaren förordar alltid isolering av nån sort.Claes Sörmland skrev:
Sedan kan det ju vara så att mark-AMA säger detta som ett generellt förläggningsdjup. Jag vet av erfarenhet att när tjälen kan ligga på 100cm i en vägterass så kan den vara 20cm när man kommer ut i angränsande grönyta med matjord.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte av avloppsrör - är detta fel typ av rör?
Vatten & Avlopp -
Lutning avloppsrör - kontrollera?
Vatten & Avlopp -
Hur isolera runt vatten- och avloppsrör i sågspår i platta på mark?
Byggmaterial & Byggteknik -
Flerfamiljshus - horisontell rördragning (avloppsrör)
Vatten & Avlopp -
Radonsug - Koppla avloppsrör till ventilationsfläkt!?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur