Jag håller på och renoverar toaletten på övervåningen. Det är spångolv på träbjälklag och har tidigare haft golvmatta. Tänker använda primer, armeringsnät, golvvärme (el), flytspackel, tätskikt, fix och klinkers.

Jag tror att mitt svarta rör borde stuckit upp mer för att kunna flytspackla golvet och sedan använda en wc-stos där tätskiktet ansluter emot. Eller har jag fel?

Vad behöver jag köpa för att göra rätt? (Tänker montera en Svedbergs stol 9085)

/jn

IMG_1279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1317.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Inte ett svar på din fråga men jag observerar att det ser ut som en 45-regel till väggen vilket är för vekt, ska vara minst 70-regel. Och så ser anslutningen ut att hamna för nära väggen om du ska sätta en 15mm plywood och sedan kakel. Det ska vara minst 60mm mellan färdig vägg och avloppsstos.

Backa till sista skarv och byt till ett rör med marginal som du kan kapa sen vid montering av WC.

Bortsett från att jag aldrig sett svarta avloppsrör ser det inte ut som att du har en s.k toalettanslutning eller som Rinkaby rör kallar den, klosettanslutning. http://www.rinkabyror.se/artikel/klosettanslutning-110/ Den i kombination med en 90-graders böj borde lösa problemet.

Golvtoalett. Då räcker röret :)

220px-squat-toilet-with-tank_522620bbe087c35f9a1d20ba.jpg

• Gilla
fbg
  • Laddar…
S
JanneL skrev:
Bortsett från att jag aldrig sett svarta avloppsrör ser det inte ut som att du har en s.k toalettanslutning eller som Rinkaby rör kallar den, klosettanslutning. [länk] Den i kombination med en 90-graders böj borde lösa problemet.
klossetansluttning fattar jag men 90 böj?
9085 är väl en som har avloppet neråt?

S
pelpet skrev:
Golvtoalett. Då räcker röret :)

[bild]
lättare att ha längre rör om man skall spackla

Inte ett svar på din fråga men jag observerar att det ser ut som en 45-regel till väggen vilket är för vekt, ska vara minst 70-regel. Och så ser anslutningen ut att hamna för nära väggen om du ska sätta en 15mm plywood och sedan kakel. Det ska vara minst 60mm mellan färdig vägg och avloppsstos.
Det sitter en 45x70 regel men den avser jag flytta en bit om man kan komplettera det svarta avloppsröret.

IMG_1320.jpg
Skapa konto

Leatch skrev:
Backa till sista skarv och byt till ett rör med marginal som du kan kapa sen vid montering av WC.
Har inga skarvar då röret är svetsat PEH rör från Geberit och är från när huset byggdes 1994.

IMG_1321.jpg
Skapa konto

S
kan dock behövas en extra muff(tätning)

JanneL skrev:
Bortsett från att jag aldrig sett svarta avloppsrör ser det inte ut som att du har en s.k toalettanslutning eller som Rinkaby rör kallar den, klosettanslutning. [länk] Den i kombination med en 90-graders böj borde lösa problemet.
På översta bilden ser man den vita gamla wc anslutningen som plastmattan var fastsatt runt, så just nu är det bara ett svart rör med innerdiametern 100 som kommer precis över golvspån nivån.

SBH skrev:
9085 är väl en som har avloppet neråt?
Japp den har avloppet neråt och är 102 mm i ytterdiameter.

jornor02 skrev:
Det sitter en 45x70 regel men den avser jag flytta en bit om man kan komplettera det svarta avloppsröret.

[bild]
Aha, där ser man att det är en 70-regel.

SBH skrev:
har för mig att denna skall funka
[länk]
förflyttar 7mm i sida
Verkar lovande. Dock skall väl dess fläns ligga ovanpå flytspacklet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.