Byggahus.se

Avloppsrör utomhus i trädgården

1. E
    Medlem Nivå 7
    Liten fundering, har byggt nytt hus, och blivit lämnad med en del avloppsrör (110mm tror jag) som sticker upp i marken. Totalt fem st tror jag, ett placerad framför entrén vid huset och sedan två vid ett hörn av huset och de sista två i hörnet bakom garaget.

Är det bara att gräva ur och kapa detta otroligt fula rör som sticker upp ca 50 cm över marken?
    Eller finns det någon anledning till varför de är en bit över mark?

2. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Är dom inte för takavvattning? Du måste ju ta reda på vad det är för rör....

3. E
    Medlem Nivå 7
  4. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Finns det ingen ritning över vatten och avlopp?
    Har du enskilt eller kommunalt avlopp?
    Det är mest troligt rens och spolbrunnar och de ska vara åtkomliga. Kapa rören längs med marken, komplettera med muffar och sätt locken i dessa. Köp sedan brunnstäcklock i metall och lägg över.
    Märk ut på en ritning var brunnarna finns. Mossa och gräs kan växa över locken med tiden.

5. E
    Medlem Nivå 7
    Borde ha ritning över avloppen. Får kolla!
    Har kommunalt.
    Om jag märker ut, spelar det då någon roll om jag lägger det lite under marken och jag ritar in det så jag kan gräva upp om det behövs? Vill helst inte ha det synligt!

6. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Ett gjutjärnslock med diametern 20 cm som ligger i nivå med gräsmattan/marken kan väl inte störa så mycket? Den dag du eller någon annan behöver komma åt någon av rören är det inte så kul att leta och gräva.

7. E
    Medlem Nivå 7
    Nej kanske inte...
    Hittade va-ritningarna och den sade bara att alla yttre va brunnar placeras i samråd med byggherren vilket inte skett...
    Har även en stor klassisk brunn mitt framför entrétrappen. Den ligger just nu under grus. Den kommer jag definitivt inte ha synlig. När kan man behöva komma in i en sådan stor bred brunn?

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 7
  9. E
    Medlem Nivå 7
  10. E
    Medlem Nivå 7
    Ingen?

11. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Det ser ut som en uppsamlingsbrunn för dräneringsvatten. Du anar inte hur drygt det är att gå och leta efter brunnar när folk har fyllt över dem med jord när fastigheten har bytt ägare och ritningar saknas helt. Gör som tidigare sagts: sätt gjutjärnslock över i gräsmattenivå. Det är ingenting som stör.

12. E
    Medlem Nivå 7
    De små kan jag tänka mig göra det med. Absolut! De stör inte. Men det stora aset? Mitt i gången vill jag ju inte ha en stor gjutjärnsklump.