Hej!

Vi hade nedanstående problem i flera år. Ingen, inte heller rörmokare, begrep sig på det.

Nu är det löst!!

Så jag skriver här om någon har nytta av det.

Vi hade avloppslukt i vårt badrum vid lågtrycksväder samt i samband med att mycket vatten spolades ut (dusch/diskmaskin/tvättmaskin).

Vi har fungerande luftning av avloppet ut på taket. Flera möjliga orsaker undersöktes.

Lukten var som mest koncentrerad kring toastolen. Trots att rörmokare vid två tillfällen bytte WC-stosen, samt ett byte från hyggligt modern toalett till helt ny Ifö-toalett så fortsatte besväret.

Vi kunde sedermea vara säkra på att anslutningen avlopp-toa var bekymret efter att ha monterat av toalettet och satt tätt lock på toaavloppet (vilket tog väck avloppslukten).
Vatten fanns i vattenlåset, toan var ny och hel. Enda logiska läckagepunkten var koppling toalettstol-avloppsröret i golvet. Då hade alltså ett rörmokarproffs bytt wc-stos två gånger utan framgång.

Jag prövade flera märken av WC-stosar utan framgång (med ja rätt dimension på gummiflens). Dock limmade jag inte fast toaletten, utan jag lät den stå fastlimmad i ny stos och inväntade om den skulle lukta, vilket jo... Varför det inte fungerade var en gåta.

Till slut så tätade jag mellan wc-stos och golv med våtrumssilikon, lät det torka, därefter hade jag rikligt med vårtrumsilikon mellan wc-stos och toastol, tryckte dit toalettstolen. Syftet med silkonet var alltså att får bort minsta chans för lukt att slippa ut i fogarna där toalettstol kopplas till avloppet (i vårt fall med en s.k wc-stos, gummimanschett är en annan variant som vi inte kunde ha då det kräver att mer av avloppsröret sticker upp ovan golvet).

Sedan denna insats i somras har vi haft NOLL avloppslukt trots att vi inne i oktober har haft frostnätter, olika typer av väder samt tömt badkar samtidigt med tvättmaskin eller diskmaskinkörning, vilket tisigare hade lätt till avloppsdunster.

Det blir lite bökigare den dagen stolen ska bytas....

Och ett allmänt tips är kanske att se om inte en vanlig översyn/byte av wc-stos utan mitt silikontillägg duger. Men, men, om ni befinner er i min situation så har ni lite inspiration...

• Gilla
Ewa Persson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.