Vi flyttade in i vårt hus i januari i år, huset är byggt 2003. Sedan några veckor efter inflytt har vi haft alla möjliga problem, speciellt med avlopppen. Enligt tidigare ägare så har det aldrig var några problem med avloppen eller lukter utan allt har kommit så fort vi flyttade in (vilket naturligtvis är mycket osannolikt). Bl.a visade det sig vara så dåligt fall på rören i ena badrummet att det inte ens går att tömma ut vatten ur badkaret, vilket är en annan historia..
Vi har haft problem med dålig lukt i båda badrummen på nedrevåningen samt i tvättstugan som också ligger på nedervåningen. Badrummen har vi lyckats lösa genom att byta vattenlås och lite andra åtgärder, men tvättstugan slutar inte lukta vad vi än gör! Det är ett handfat som leder ner till en golvbrunn med ett vattenlås i. Vi har:
*Rensat och gjort rent rör och vattenlåset
*Gjort rent och bytt vattenlås (vattenlåset byttes av en rörmokare)
*Gjort rent tvättmaskinen
Vi fyller alltid på vattenlåset med vatten efter åtgärder.
Vi har haft flera olika ”experter” i olika sammanhang (rörmokare mm). Allt de gör är att trycka till vattenlåset lite extra och säga att det satt för löst. Någon gång tycker jag det hjälpt i några dagar men sedan är lukten tillbaka igen utan att vi har rört någonting.

Det konstiga är att jag aldrig känt någon lukt på alla de visningar jag varit på, eller när jag varit där och mätt innan jag flyttade in.

Vet inte vad jag ska göra, vill inte betala flera tusen till för att olika rörmokare ska komma hit utan att det hjälper, men jag kan ju inget om detta. Skulle önska att någon kunde ta ett helhetsgrepp på problemet istället för att bara gissa snabbt, skynda sig härifrån och fakturera..

Kan det ha med dålig avluftning att göra?
Jag tänkte inte gå in på våra andra problem i denna tråd, men kan nämna att vi vid tillfällen haft extrema bakfall i rören på de andra badrummen, men detta ska enligt alla som filmat rören bero på det dåliga fallet (separat utredning där vi nu kräver ersättning för dolt fel). Vet inte om det utöver detta kan vara ett generellt problem med dålig avluftning i hela huset?

Någon som vet vad det kan vara eller har tips på vad nästa steg är? Vill inte ha en illaluktande tvättstuga i detta i övrigt fina hus.

RoTe
Har ni någon bra renslucka på utgående rör? Lukt är ju bara gaser, alltså inget man normal ser men till läcksökning i bilar använder man ofta discorök. Hyr en rökmaskin och fyll avloppet med den kalla tjocka röken och gå runt i huset (tvättstugan) och kolla var röken kommer ut? Discorök är ju helt ofarlig och kall.

RoTe RoTe skrev:
Har ni någon bra renslucka på utgående rör? Lukt är ju bara gaser, alltså inget man normal ser men till läcksökning i bilar använder man ofta discorök. Hyr en rökmaskin och fyll avloppet med den kalla tjocka röken och gå runt i huset (tvättstugan) och kolla var röken kommer ut? Discorök är ju helt ofarlig och kall.
Bra tips! Ska testa. Var brukar en renslucka på utgående rör sitta? På utsidan av huset?

RoTe
H Husochpool skrev:
Bra tips! Ska testa. Var brukar en renslucka på utgående rör sitta? På utsidan av huset?
Där avloppet ligger... Källaren på gamla hus, nyare har den utanför oftast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.