Hej!

Jag bor i ett enplanshus med källare (byggår omkring 1967). I samband med renovering så gjorde jag ett litet hål i källartaket på ett ställe. Detta hade jag egentligen tänkt sätta igen och måla, men nu har det börjat lukta avlopp i källaren och doften kommer uppenbarligen ut genom hålet. Jag har tagit lite bilder med kamera innanför hålet men det finns inga avloppsledningar i närheten och inga synliga problem.

På entreplan har vi ett badrum (några meter från platsen där hålet är, men doften kan ju sprida sig en bra bit från själva orsaken). I det badrummet finns en dusch som vi numera sällan använder. Avloppet till den duschen har ibland luktat (samma doft som i källaren), och det hjälper då att spola med duschen.

Även i källaren så luktar det inte konstant avlopp, utan kommer då och då (utan något tydligt samband).

Några idéer eller tips?

MVH
Johan

Vad tror ni om att filma insidan av avloppsrören?

Några andra idéer?

MVH
Johan

Gissar att det är vattenlåset i duschen som helt enkelt torkar ut eftersom ni använder den för lite. Ganska vanligt fel.

• Gilla
Jahlen och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Har liknande med tvättstugan där golvbrunnen torkar ut , så glömmer man att fylla på vatten kommer det en svag avloppslukt. Man får slå i lite vatten varannan månad.

• Gilla
Jahlen
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja, det låter rimligt!

MVH
Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.