Byggahus.se

Avloppslukt i källaren

1. J
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

Jahlen

Medlem
    Hej!

Jag bor i ett enplanshus med källare (byggår omkring 1967). I samband med renovering så gjorde jag ett litet hål i källartaket på ett ställe. Detta hade jag egentligen tänkt sätta igen och måla, men nu har det börjat lukta avlopp i källaren och doften kommer uppenbarligen ut genom hålet. Jag har tagit lite bilder med kamera innanför hålet men det finns inga avloppsledningar i närheten och inga synliga problem.

På entreplan har vi ett badrum (några meter från platsen där hålet är, men doften kan ju sprida sig en bra bit från själva orsaken). I det badrummet finns en dusch som vi numera sällan använder. Avloppet till den duschen har ibland luktat (samma doft som i källaren), och det hjälper då att spola med duschen.

Även i källaren så luktar det inte konstant avlopp, utan kommer då och då (utan något tydligt samband).

Några idéer eller tips?

MVH
    Johan

2. J

Jahlen

Medlem
    Vad tror ni om att filma insidan av avloppsrören?

Några andra idéer?

MVH
    Johan

3. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Gissar att det är vattenlåset i duschen som helt enkelt torkar ut eftersom ni använder den för lite. Ganska vanligt fel.

4. Bästa svaret

A
    Husägare · Kalmar Län · 13 322 inlägg

AndersS

Husägare
    Har liknande med tvättstugan där golvbrunnen torkar ut , så glömmer man att fylla på vatten kommer det en svag avloppslukt. Man får slå i lite vatten varannan månad.

• Laddar…
  5. J

Jahlen

Medlem
    Tack för svaren. Ja, det låter rimligt!

MVH
    Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.