494 läst · 3 svar
494 läst
3 svar
Avloppsledning inomhus i källare - längd
Jag ska i källaren göra ett nytt badrum. Toaletten i nya badrummet kommer vara ca 4,5m från befintligt avloppshål i källaren. Dvs avloppsröret från nya toaletten kommer gå horisontellt ca 4,5 m innan det vertikala befintliga avloppsröret nås. Är detta ett problem? Risk för stopp etc?
Tack,
Christian
Tack,
Christian
Horisontellt går inte bra alls. du måste ha ett fall. En cm/m är standard minimimått. Men det går att tulla på lite grann. Alternativet är att höja WC:n lite.J christia74 skrev:Jag ska i källaren göra ett nytt badrum. Toaletten i nya badrummet kommer vara ca 4,5m från befintligt avloppshål i källaren. Dvs avloppsröret från nya toaletten kommer gå horisontellt ca 4,5 m innan det vertikala befintliga avloppsröret nås. Är detta ett problem? Risk för stopp etc?
Tack,
Christian
Staffans
tack för info. Så ett fall på ca 5cm för detta bör vara ok? Längden i sig, ca 4.5m är alltså inget problem ifall man följer tumregeln du nämner?Staffans2000 skrev:
Om jag förstår dig rätt, så kan du ha en betydligt längre ledning än din, sålänge du har ett minimifall på 1%.J christia74 skrev:
Bonusinformation: Någon maximifallgräns finns inte i praktiken, även om vissa påstår det.
Staffans
Liknande trådar
-
Golvbrunn i källare/garage och en brunn utanför - stänga golvbrunn inomhus?
Vatten & Avlopp -
Köpt friskluftventilator, nu har det blivit kallare inomhus
Ventilation -
Fukt och inomhusjordkällare
Grund & Markarbeten -
Påverkar mögel i källare inomhusluft?
Miljö & Hälsa -
Hur bygger man en "jordkällare" inomhus?
Byggmaterial & Byggteknik