Byggahus.se

Avloppslampa lyser - vad är detta? (Film)

1. J
    Medlem · 518 inlägg
    Hej,

Det lyser och surrar från en avloppslampa. En vän frågade, inte mitt hus. Är avloppspumpen sönder?

Logga in för att se filmer.
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 261 inlägg

useless

Lök.
    Fullt i tanken kanske?

3. J
    Medlem · 518 inlägg
    det slocknade nu.
    Lyser den bara när pumpen går?
    Tydligen hade de duschat, tvättat och allt samtidigt.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 261 inlägg

useless

Lök.
    Svårt att säga utan att veta vad det är för anläggning. Sluten tank? LTA-pump? Pump från slamavskiljare till infiltration? ?

• Laddar…
  5. J
    Medlem · 518 inlägg
    Jag är inte där nu. Men hon säger att det är nån avloppstank? Utanför huset som man hör ljudet av en pump i. Lampan lyser inte som sagt.
    Hon skickade denna bilden nu.
    Det står tryckavlopp på den.
    Hon bor i ett villaområde utanför stan så det borde väl vara nån pump som trycker iväg det till det kommunala nätet

6. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 303 inlägg

-MH-

Medlem
    Pumpbrunnen tillfälligt full? Kanske dags att ta dit en spolbil som får spola rent och suga upp nere i brunnen, kan vara något som delvis blockerar pumpen.

7. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Ser ut att vara ett tryckavlopp med pumpbrunn, har sådan själv. I den sitter en pump som trycker in avloppsvattnet på det kommunala nätet, trycket är högt, så bara en slang med ett par cm diameter som allt flödar genom på utloppet.

Pumpen klarar inte att pumpa lika mycket som det totala flödet om alla kranar är öppna samtidigt, framförallt inte om den är sliten eller igenkläggad. Det sitter en sump på några hundra liter (eller kanske mer), den hanterar toppar men när det börjat bli fullt larmar pumpen, Då är det läge att sluta duscha prompto om man inte vill ha in vattnet i huset.

(Det är en mycket dum ide att begrava pumpbrunnen under en stenhög, pumpen kommer behöva tillsyn ibland).

Typ sådan https://kommunalteknik.se/pumpstation/low-pressure-sewer/avloppspumpstation-villa/

• Laddar…
  8. J
    Medlem · 518 inlägg
    tack så mycket för bra svar.
    De hade duschat två st nästan samtidigt (kanske samtidigt). Kanske bara bäst att avvakta lite och se så det inte händer för ofta innan man tar dit någon och spolar?

9. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Om det är en högtryckspump så är det nog inte spolning som krävs, utan snarare att man tar upp pumpen och servar den. Men, jag skulle avvakta ja.

Dock så bör de definitivt ta reda på vilken typ av avlopp de har och vem som ansvarar för det. Jag har eget ansvar för min pump och slangen fram till den kommunala stammen, men på andra platser är det kommunen som har ansvar för pump och slang, och fastighetsägaren ansvarar bara fram till pump.

10. J
    Medlem · 518 inlägg
    Du hade rätt. Det var kommunen som hade ansvaret. Tack så mycket.

11. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Blir glada miner på gubbarna när de ska ösa undan stenröset ;)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.