Byggahus.se

Avloppsanläggning

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hejsan!

Jag har pratat med kommunen om en privat avloppsanläggning men får hela tiden olika besked. Det verkar inte som om dom har klart för sig själva hur det ska vara.

Första samtalet gick ut på att de hade höjt hela kommunen till hög skyddsnivå och att jag var tvungen att ha minireniningsverk. Vilket kunde de inte säga eftersom de inte får gynna någon. Men helst vill jag inte ha minireningsverk eftersom det är en jorbruksfastighet med massor av plats för en bra infiltration. Men en infiltration skulle de tyvärr inte kunna godkänna!
    Då ringde jag en entrepenör som sa att han skulle kolla upp det för mig. Efter nån månad behagar han återkomma och säger att han då pratat med kommunen och de gett klartecken på en vanlig infiltration.
    Entrepenören verkar vara lite high chaparall så jag bestämmer mig för att ringa kommunen och kolla om det verkligen stämmer. Och då får jag ett VÄLDIGT svävande svar typ: "Det vet vi inte ännu. Du måste göra en siktanalys. Det är svårt att svara på."
    Är det så att kommunen "måste" säga minireningsverk eller liknande men ändå kanske godkänner en infiltration när man väl skickar in ansökan?
    Är det någon som har något bra tips på hur jag ska fortsätta detta?
    Ska jag gräva en provgrop, analysera jorden och hoppas på att de skiter i den höga skyddsnivån och tillåter en infiltration?

Tack för andra bra svar kamrater.

/Daniel

2. D
    Medlem Nivå 3
    Om det går att infiltrera eller inte beror inte så mycket på hur stor mark du har utan vilken jordart du har. Är materialet alltför finkornigt hjälper det inte med jättestora ytor, du kan inte få undan vattnet ändå. Har du lera eller silt eller nära till berg så är det i stort sett hopplöst, har du morän så är det iallafall värt ett försök. Vill du chansa så gräv en provgrop där du ska ha infiltrationen, ta jordprover och skicka in på siktanalys. Det kan vara värt ett försök, även om det kostar någon tusenlapp eller två. Att kommunen inte säger bu eller bä beror på att inte heller dom vet om det går att infiltrera - metoden beror helt och hållet på lokala förhållanden, och med lokala menar jag att det kan skilja så lite som ett par meter mellan en plats där infiltration går utmärkt och en plats där infiltration sätter igen på ett par månader.

Det som infiltration torskar på när det gäller hög skyddsnivå är främst att kväveavskiljningen är sådär - i områden med hög skyddsnivå krävs >50% kväveavskiljning, infiltration klarar normalt sett 20-40%. Fosforavskiljningen kan också bli för dålig i en infiltration med tiden, men där kan man komma runt kravet på minst 90% fosforreduktion genom att ta till en rejäl (minst 4 kubik) trekammarbrunn och komplettera den med kemisk fosforfällning. Men kommunen kan kanske ändå tillåta infiltration om du har långt till närmaste vattendrag och man kan förvänta sig att kvävet bryts ner ytterligare innan det kommer ut i ytvattnet.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret drainsniffer!

Jag förstår att inte kommunen kan uttala sig angående mitt speciella fall. Men vid första samtalet så var inte infiltration ett alternativ alls eftersom det inte uppfyllde kraven på hög skyddsnivå enligt kommunen. Det antog jag var vid optimala förhållanden för infiltration...:confused:

När jag skrev stor och bra mark så menar jag just det som du säger om att det finns flera platser att placera infiltrationen på och inte att jag ska göra en fotbollsplansinfiltration (jösses vilket långt ord:D).

Vad bra att du nämner det med fosforfällning! Jag har varit lite inne på det men inte hittat någon bra teknik. De jag har hittat har varit dyra och beroende av el och då kan jag ju likagärna skaffa mig ett minireningsverk. Har du några bra tips på fällningsanläggningar?

Daniel

4. D
    Medlem Nivå 3
    Jag känner till Ekotreat och Baga Easy som har förfällning av fosfor. Båda kräver el för doseringen, men jag tycker inte att det är något större problem - har du elavbrott så fungerar heller inte pumpen i dricksvattenbrunnen och du får därmed inga större mängder avloppsvatten heller så länge elavbrottet varar.

Däremot finns det inget riktigt bra och enkelt sätt att komma åt kvävet. Ett alternativ är att installera urinseparerande toaletter - då behöver du troligen ingen fosforfällning och kan komma runt kravet på mer än 50% kväverening. Urinet står för ca 80% av kvävet i svartvattnet och hälften av fosforn. Visserligen behövs det då en sluten tank för att samla upp urinen och du behöver någon som är villig att ta emot och sprida ett par kubik urin per år, men det kan vara en utväg.

5. L
    Medlem Nivå 1

markbädd?

Du har inte funderat på att anlägga en markbädd istället? Och leda ut det renade vattnet i ett dike.
    Håller precis på att kolla runt på det själv, men här klarar vi oss med normal skyddsnivå, än så länge...
    Vet att Fann har en fosforfälla som är som en sorts minislambrunn där man lägger i någon sorts filtermassa, men den ska sköta sig själv och man behöver ingen el till den. Den sätts efter markbädden.
    Använder man Fanns produkter i markbädden kan man öka djupet på markbädden och få en ännu bättre reningseffekt.
    Vet att de har något system för kväverening också, men har inte kollat in det än eftersom vi än så länge inte kommer att behöva det. (Skall dock gå att komplettera med senare om det skulle behövas.)

6. M
    Medlem Nivå 2
    LEdlund:
    Det låter ju som ett väldigt bra alternativ! Isåfall så skulle jag väl inte ens behöva göra en siktanalys eftersom man ändå tätar till under va?
    Jag ska kolla upp det!
    Desssutom så kommer hela markbädden isåfall sluta nere vid åkerkanten. Undrar vad myndigheter skulle tycka om att man tömde fosforfällan och spred det över åkern? Det borde ju vara rent då...

Tack för tipset! Jag ska genast googla upp fann!

Daniel

7. M
    Medlem Nivå 2
  8. L
    Medlem Nivå 1
    Kommunen kom ut och gjorde något siktprov, här har vi bara lera så det där med vanlig infiltration var bara att glömma. Men en markbädd bygger man ju med olika grussorter så att det filtrerar i olika lager och hade man Fanns "kuddar" kunde man minska lagret något från den traditionella markbädden, det skulle räcka med 80 cm fingrus och att göra den lite bredare. Det finns både täta och otäta markbäddar, men i botten på den så ligger ju ett rör som fångar upp vattnet och sen ska man kunna leda det vidare till fosforfällan. Har också hört om en del som tömmer fosforfällan själva med tillstånd av kommunen (görs var tredje år eller något).
    Gå in på avloppsguiden.se där finns en del tips.

9. M
    Medlem Nivå 2

Klart med tillståndet!

Idag blev det klart.
    Jag följde min känsla och gjorde iordning en rejäl ansökan för en infiltrationsanläggning med Indrän. Fixade en siktanalys för 1000:- bara för att ha lite tryck i ansökan. Kanske hade jag kunnat skita i det och skicka in prover direkt till FANN men nu gjorde jag så.
    Geologerna sa att det var silt/morän som inte infiltrerade bra utan sa att jag var tvungen att anlägga en mound. Jag skickade in allt till kommunen som ringde mig imorse och sa att Indrän inte räckte för hög skyddsnivå. Då drog jag mitt försvarstal om fosfatförbudet som kommer i mars och om att sjön som ligger i närheten är näringsfattig och inte skulle ha något emot extra kväve... Han sa att han hellre ville se Baga easy men han skulle prata med sin kollega.
    Sen ringde han upp 2 timmar senare och sa att dom godkände det som det var.
    Så om andra är i liknande situation så kan jag bara rekommendera er till att välja det system ni vill ha och sedan slåss för det.

Tack för hjälpen ni som svarat.