8 021 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Avlopps-slangen till disk- tvättmaskin ska fästas i bänkskivan
Jag sitter och läser på branchreglerna för säkert vatten och ser då att avloppsslangarna till tvättmaskinen och diskmaskinen ska vara uppdragna och klamras mot bänkskivans undersida.
Så är det inte hos mig, och jag ställer mig undrande till hur man kommer åt att göra detta? Det förutsätter ju att man kan dra ut maskinen för att kunna komma åt att fästa avloppsslangen. Men med maskinen ute så är slangen inte tillräckligt lång för att fästa under bänkskivan. Det omvända gäller ju när maskinen är på plats, för då ligger ju slangen på golvet bakom maskinen?
Jag tycker regeln blir ett moment 22 i installationen, eller hur ska jag tolka det?
Så är det inte hos mig, och jag ställer mig undrande till hur man kommer åt att göra detta? Det förutsätter ju att man kan dra ut maskinen för att kunna komma åt att fästa avloppsslangen. Men med maskinen ute så är slangen inte tillräckligt lång för att fästa under bänkskivan. Det omvända gäller ju när maskinen är på plats, för då ligger ju slangen på golvet bakom maskinen?
Jag tycker regeln blir ett moment 22 i installationen, eller hur ska jag tolka det?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 852 inlägg
På något ställe, t.ex. vid vattenlåset ska den upp under bänken så vatten inte kan rinna från disklådan/slasken in i diskmaskinen. Behöver bara vara en enda U-böj uppåt med ett klammer.
Behöver inte vara klamrad hela vägen.
Protte
Behöver inte vara klamrad hela vägen.
Protte
Jag förstår inte problemet riktigt.
Man gör ett hål högt upp i skåpet mellan diskmaskin och diskbänksavlopp.
Sedan sitter väl avloppsslangen fast i diskmaskinen tror jag.
Efter det stoppar jag in slangen i det övre hålet och skjuter in maskinen.
Nu är det bara att ansluta till avlopp och klamra.
Man gör ett hål högt upp i skåpet mellan diskmaskin och diskbänksavlopp.
Sedan sitter väl avloppsslangen fast i diskmaskinen tror jag.
Efter det stoppar jag in slangen i det övre hålet och skjuter in maskinen.
Nu är det bara att ansluta till avlopp och klamra.
Ahh, då klarnar det. Jag gjorde tolkningen att slang liggande på golv inte fick förekomma och då blev det kryss i mössan. Tack för förtydligandet!prototypen skrev: