Hej
Har ett problem med ett tvättställ här hemma. Rent vattenlås och så men får inte till att det svämmar upp och rinner inte undan i den takt jag vill. Vad gör jag för fel?
Se bild. För bättre uppfattning.
Har jag för lite rör ovan vattenlåset?
Har ett problem med ett tvättställ här hemma. Rent vattenlås och så men får inte till att det svämmar upp och rinner inte undan i den takt jag vill. Vad gör jag för fel?
Se bild. För bättre uppfattning.
Har jag för lite rör ovan vattenlåset?
Är det rent i bottenventilen?Vinkelrät skrev:
Alltså under den kromade brickan i botten på porslinet där vattnet ska rinna undan?
Den brukar kunna klägga igen sig ganska rejält med tiden.
Håll en lampa undertill när vattenlåset är demonterat, du ska kunna sen lampan rakt igenom på ovansidan samtidigt om det är rent...
Kika på det först!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var lite skit i den delen men är rent där och problem kvarstår.Krilleman skrev:
Är det rent i bottenventilen?
Alltså under den kromade brickan i botten på porslinet där vattnet ska rinna undan?
Den brukar kunna klägga igen sig ganska rejält med tiden.
Håll en lampa undertill när vattenlåset är demonterat, du ska kunna sen lampan rakt igenom på ovansidan samtidigt om det är rent...
Kika på det först!
[bild]
Tog bort röret i golvet och spolade lite i det. Rinner upp ganska snabbt därifrån. Kanske däri ligger felet?
Hur viktigt är det att röret som leder ut vattnet från vattenlåset är horisontellt, ingen avvikelse, så att det inte bildas något typ av motstånd/luftbubbla?
OK då sitter inte stoppet i varken vattenlåset eller bottenventilen.
Då har du stopp längre ner, precis som du redan konstaterat med en provspolning direkt i avloppet.
Det var mitt nästa steg i processen.
Avlopp kan ha många börjar på vägen ner i källaren. Inget konstigt med det.
Bor du i hyresrätt/bostadsrätt?
Hyresrätts är det bara ringa fastighetsägaren.
Bostadsrätt är det oftast i stadgarna att föreningen äger avloppen.
Ring och felanmäl!
Då har du stopp längre ner, precis som du redan konstaterat med en provspolning direkt i avloppet.
Det var mitt nästa steg i processen.
Avlopp kan ha många börjar på vägen ner i källaren. Inget konstigt med det.
Bor du i hyresrätt/bostadsrätt?
Hyresrätts är det bara ringa fastighetsägaren.
Bostadsrätt är det oftast i stadgarna att föreningen äger avloppen.
Ring och felanmäl!
Garanterat stopp/igensatt i avloppet längre ner.
En släkting till mig råkade ut för något liknande förra sommaren. Snabb inspektion gav besked:
1. De första 2-3 metrarna var lagda utan fall, eftersom man hade byggt om och flyttat på diskbänken.
2. Dessa metrar var nästan helt igenkläggade — hela vägen.
Total demontering, rengöring, samt återuppbyggnad med fall var det enda som hjälpte.
En släkting till mig råkade ut för något liknande förra sommaren. Snabb inspektion gav besked:
1. De första 2-3 metrarna var lagda utan fall, eftersom man hade byggt om och flyttat på diskbänken.
2. Dessa metrar var nästan helt igenkläggade — hela vägen.
Total demontering, rengöring, samt återuppbyggnad med fall var det enda som hjälpte.
Klicka här för att svara