Byggahus.se

Avlopp till handfat - golv eller vägg?

1. S
    Medlem Nivå 5
    Tror att denna fråga har varit uppe tidigare, men jag kan tyvärr inte hitta den tråden.

Jag håller på att dra avlopp i badrummet och har inte monterat vare sig golv- eller väggskivor ännu. Funderar nu på hur jag ska dra avloppet till handfatet.

Det mest diskreta och lättstädade är ju att dra det i väggen, men det kräver ju att man borrar ett 50 mm hål i den liggande väggregeln (för det ska väl vara den dimensionen på röret?). I en 70 mm regel blir det endast kvar 10 mm på varje sida om hålet. Dessutom får man ett krokigare och mer svårrensat avlopp med där den övre kröken måste vara 90 grader för att få plats i väggen. Den nedre lär dock gå att göra med två 45 graders böjar.

Vad tycker ni?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Ska du ha ett vanligt hadfat eller en större kommod? Med handfat tycker jag att det är våldsamt mycket snyggare att sätta avloppet i väggen så man slipper se det så mycket. En kommod döljer däremot ofta avlopp i golv ganska väl, så då hade jag nog inte bekymrat mig om att flytta upp det.

Sedan hänger jag inte riktigt med, har du en liggande 70 mm-regel i väggen? Vad har du bakom den då?

3. S
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle utföra avloppet dolt i vägg om jag hade ett val.

Jag förstår inte riktigt problemen. Vattenlåsets utgående rör (40 mm) skjuts in i en gummibussning som man sätter i vinkeln som kommer ut ur väggen (50 mm). Det är busenkelt att ta isär, göra rent och sätta ihop igen om de skulle behövas, men vanligen räcker det med att rengöra pungvattenlåset. Standardhöjd för avloppet brukar vara ca 52 cm ÖG vill jag minnas (kolla). Kortlingarna till handfatet borde sitta högre upp än så. Ett vanligt pungvattenlås har teleskoprör så att höjden går att varera något. Skaffa gärna hem handfat och vattenlås innan du bestämmer höjden. Var noga med att fästa röret inne i väggen. Dubbla 45 or är bra anars finns det böjar med ungefär samma radie. Om hålet skall vara 50 mm eller större beror av om du vill ha en slät- eller muffända att ansluta vattenlåstet i.

Jag kan tipsa om att K-Rauta säljer Upnors avloppsdelar till mkt bra priser. Upnors grejor har den stora fördelen att tätningsringarna går att ta ur, så att du man enkelt kan prova sig fram genom att bygga ihop och ta isär avloppdelarna. Man får givetvis inte glömma att sätta tillbaka tätningsringarna det sista man gör och att då vända dem rätt.

4. L
    Medlem Nivå 6
    bara det inte är en yttervägg, då får man inte dra rören i väggen, jag ville oxå dra rören i väggen men fbolaget sade att är det yttervägg är det ajabaja..

5. S
    Medlem Nivå 5
    Denna tråd hade nog egentligen behövt en bild.

Vi har tänkt oss en kommod så detta är kanske en mindre fråga. Väggen är byggd på 70 mm reglar och det är inte en yttervägg.

Förstår att det Inte var lätt att veta vad jag menade med "Liggande väggregeln" men det avsåg den regel som är längst ner i väggen och som de övriga (vertikala) reglarna står på. Jag antar att man måste igenom den om man ska få ut avloppsröret ur väggen (nedåt alltså). De verikala reglarna har cc 300 och det finns inga kortlingar i vägen för röret.

Jo, jag kör med Uponor men visste inte att det var så lätt att ta bort tätningsringarna när man ska prova sig fram. Jag har inte kollat men dubbla 45-krökar kanske får plats i en vägg byggd på 70 mm-reglar. Annars håller jag med om att även en 90-krök borde vara lätta att komma åt att rensa.

6. S
    Medlem Nivå 6
    Normalt är det inga som helst problem att borra hål i den regel du nämner. Den tjänar ju bara som stöd och spikregel för de stående reglarna. Det borde till och med vara OK att dela regeln där avloppet skall fram, allt under förutsättning att du fäster den väl på ömse sidor.

Tätningsringar till 110 och 75 kan du ta ur för hand. 50 kan behövas en skruvmejsel för att få ur.

Det finns 88 gradersböjar med olika radie. Kolla här t.ex.

https://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=929

/Sven d: