Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Avlopp som läcker

1. M
    Medlem · 619 inlägg
    I samband med dränering så grävdes avloppsröret av utanför huset. Det var ett betongrör och därför passade jag på att bila upp golvet i källaren innanför för att kunna byta ut den delen mot ett plaströr för att förbereda inför ett eventuellt byte av avloppsledningar i källaren framöver. Innanför visade det sig dock att ett betongrör (150mm) och ett gjutgärnsrör (100mm) gick ihop strax innaför väggen. Jag fick inte ihop det själv utan en rörmokare kom ut och sammanfogade allting enligt bild.

Jag märker dock att det läcker svagt från betongröret, troligtvis vid gummimuffen. Han ska ut och titta på det idag igen men om han inte skulle få det tätt, kan man täta på något annat vis än att bila upp mer golv och kapa röret en bit längre bort? Bortse från det lilla hålet på betongröret, det tänkte jag laga. Det är egentligen inget jättestort flöde i betongröret, det som kommer där är vatten från tvättmaskinen och ett par golvbrunnar i källaren (där en gammal pooldränering bl.a. är anslutet).

Kan man gjuta in hela gummimuffen och på så vis få det tätt?

2. tttomten
    Renoverare · 2 734 inlägg
    Det där borde vara tätt, kan ev vara lite skrovlig yta som du kan dra av med en smärgelduk.
    Om du kan gjuta in eller inte beror på muffen, finns båda typer, men det ska inte behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.