Byggahus.se

Avlopp nivåbyte i källare för badrum

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    jag är i tankar om att göra om ett gammalt urmodigt (40tal) badrum i källare. Dock tycker jag
    takhöjd är för dålig så jag skulle vilja lägga golvet lägre, och gräva ur för kapilärbrytande, isolering, och ny platta, och göra en golvbrunn som med detta lägre golv måste sluta i nån form av brunn för att
    pumpas upp till gamla avloppsnivån. Är det nån som har några bra förslag och tankar, om tex hur
    man gör en liten pumpbrunn ? eller andra goda råd och dåd. Jag kommer ta bort det gjutjärn som ligger idag och antar jag lägger orange-ute-pvc under plattan (under isolering ?)

mvh G

2. B
    Medlem · Nivå 16
    Personligen tycker jag att avloppspump är lite av sista utvägen. Du har inte funderat på att bila upp och byta HELA avloppet under huset, så att du kan få fall ändå? Ofta dyker nämligen avloppet ner ganska brant precis när det lämnar huset, för att där ute ligga på ett större djup. Men just dina förutsättningar vet du förstås bäst själv.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Hej, tack för tanken.. Jag har nog tänkt den tidigare. Men badrummet är "på fel sida" så då lär jag hugga upp under hela husets bredd, och troligen under kombipannan. På sikt behövs det nog. Men jag har nog nån form av tanke att man senare ska kunna ansluta till ett lägre lagt nytt avlopp. Vattnet för pumpning ska "endast" vara bad/dusch. Men tanken att det skulle ligga lägre utanför huset är ju bra. Annars är det illa ställt, då måste runt 10m trädgård och en brunn (där avloppet kommer in i botten, så långt vet jag men inte djupet) grävas.

mvh G

Redigerat 13 jan 2017 11:18