Byggahus.se

Avlopp luktar, övertryck - vakumventil?

1. C
    Medlem · 4 inlägg

clueless123

Medlem
    Hej, jag bor i lägenhet, och har nyligen märkt av dålig lukt från handfatet. Har rengjort vattenlåset men lukten kvarstår. Något som jag märkte vid rengörningen var att det strömmar up luft från röret (övertryck/undertryck?). Sökte lite och läste om att en vakuumventil kanske kan fixa det.

Nu undrar jag, hur och var installerar jag en sådan? Finns det ens plats för det? Och hur vet jag vilken jag behöver? Jag har ingen aning (funkar inte detta kommer jag felanmäla till fastighetsskötare) Tack för hjälp!

Här är en bild på hur det ser ut

Redigerat 20 feb 15:06
  2. Centano
    Husägare · Västra Götaland · 432 inlägg

Centano

Husägare
    Har du spolat vatten i vattenlåset efter att du rengjorde det?

3. C
    Medlem · 4 inlägg

clueless123

Medlem
    Ja, massor. Dels för att jag ville se ifall vattnet åkte ned långsamt eller snabbt (det går snabbt)

4. Centano

Centano

Husägare
    Drar det upp luft ur handfatet även när vattenlåset sitter på plats?

5. C
    Medlem · 4 inlägg

clueless123

Medlem
    Ja, inte lika kraftigt men med ett blött finger så känner man lite luft komma

6. Centano

Centano

Husägare
    Om det inte luktat illa från handfatet tidigare kan man fundera på vad som ändrats.

Är du säker på att du fått ihop vattenlåset rätt?

Vet du om det är gjort några ändringar med ventilationen?

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 384 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Att det strömmar upp luft ur avloppet när vattenlåset är avlägsnat betyder att det är övertryck i avloppsstammen i huset. Att det finns lite skorstenseffekt och därmed övertryck i avloppet i vissa lägenheter är nog inte helt ovanligt.

Men vattenlåset ska sätta stopp för detta. Annars är det felmonterat eller trasigt.

• Laddar…
  8. N
    Medlem · 276 inlägg

@ndreas

Medlem
    Är vattenlåset rätt monterat så borde det väl vara hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens ansvar att felsöka och åtgärda(?)

• Laddar…
  9. N
    Hobbysnickare · Jönköping · 164 inlägg

Nyblivenhusägare123

Hobbysnickare
    Går testa att köpa ett vattenlås och byta, hjälper inte det så får man väl fråga bostad/hyrs föreningen.

10. C
    Medlem · 4 inlägg

clueless123

Medlem
    Jag tycker jag monterat det rätt, sitter ordentligt och rakt. Men du har en bra poäng där med ventilation, jag får fråga om det skett nåt jobb med ventilationen nyligen.

Ok. Jag kanske kan prova byta vattenlås. Det är inte så gammalt, 3 år ca.
    Jo så är det, tänkte bara ifall det fanns nån enkelt lösning. Men jag får felanmäla.

Tack för alla svar

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.