2 018 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Avlopp kant i kant med väggen efter renovering -tillåtet?
Jag har köpt en lägenhet där badrummet renoverades av de tidigare ägarna. Efter lite problem med toaletten tog jag loss den och märkte då att avloppet sitter kant i kant med väggen, det är alltså inga 60 mm från vägg till avloppskant. Jag pratade med de tidigare ägarna om detta och de säger att de inte rört avloppet under badrumsrenoveringen utan låtit det vara som det var från början (huset byggdes på 60/70-talet).
Är det tillåtet att renovera ett badrum men inte "uppdatera" det till gällande branchregler? Alltså låta avloppet vara kvar precis i kant med väggen?
Det som till stor del orsakat problemen med toaletten är att avloppet inte står upp tillräckligt från golvet (bekräftat av besiktningsman) och en rörläggare som tittat på det har kommit med ett rimligt lösningsförslag på hur det kan förlängas. Men är det mitt ansvar att se till att det är 60 mm från vägg till avlopp om jag gör något "ingrepp" i avloppet?
Är det tillåtet att renovera ett badrum men inte "uppdatera" det till gällande branchregler? Alltså låta avloppet vara kvar precis i kant med väggen?
Det som till stor del orsakat problemen med toaletten är att avloppet inte står upp tillräckligt från golvet (bekräftat av besiktningsman) och en rörläggare som tittat på det har kommit med ett rimligt lösningsförslag på hur det kan förlängas. Men är det mitt ansvar att se till att det är 60 mm från vägg till avlopp om jag gör något "ingrepp" i avloppet?
Eftersom det skulle synts vid en besiktning eller när du var på visningen av lägenheten så var ju felet inte dolt.
Men eftersom det är en lägenhet vi pratar om skulle antagligen det varit svårare att flytta på avloppet utan att eventuellt behöva involvera grannen under.
Men eftersom det är en lägenhet vi pratar om skulle antagligen det varit svårare att flytta på avloppet utan att eventuellt behöva involvera grannen under.
Toaletten är av sådan typ att den limmas fast i golvet med silikon och går hela vägen in till väggen (mot golvet bildar den en rektangel) så det gick inte att se hur den anslöt till avloppet utan att ta loss den. Jag kunde därför inte se hur det såg ut under visningen av lägenheten och det gjordes även en avflyttningsbesiktning då det inte heller noterades något.Rolle85 skrev:
Men min fråga handlar inte om huruvida det är ett dolt fel eller inte, utan om vilken skyldighet som finns att anpassa avloppet till branchregler vid renovering (som de tidigare ägarna gjorde) och vid mindre ingrepp (som jag kommer behöva göra).
Ingen skyldighet aom lagen föreskriver. Däremot kan man eventuellt få problem med försäkringsbolag. Så länge det går att montera wc-n ordentligt och det inte ligger alltför nära duschen låter man ofta en sån här sak vara och noterar det som en avvikelse i eventuellt kvalitetsdokument. Det finns dock inga skyldigheter att sådana dokument upprättas.
Vid nybyggnation kan skyldighet eventuellt finnas beroende på kommunens tolkning av BBR (lagen). Det kan även finnas brf:er som ställer olika krav på fackmässighet.
Vid nybyggnation kan skyldighet eventuellt finnas beroende på kommunens tolkning av BBR (lagen). Det kan även finnas brf:er som ställer olika krav på fackmässighet.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Vid varje renovering ell ombyggnad kan det bara gälla de branchregler som finns vid detta tillfället. Ingen kräver att man förbättra retroaktivt. Men om du börjar renovera så ska du hålla dig till dagens regler.
I våtrumsintyget kan man dock skriva undantag där det dokumenteras hur man har frångått gällande regler. Då övergår ansvaret för den biten till uppdragsgivaren i stället för entreprenören.
I våtrumsintyget kan man dock skriva undantag där det dokumenteras hur man har frångått gällande regler. Då övergår ansvaret för den biten till uppdragsgivaren i stället för entreprenören.
problemet är att man inte kan få till ett vettigt uppvik mot avloppet med varken matta eller manschett
Finns inget som heter dolda fel när det gäller en lgh BRF, möjligen om du köper en lgh där man styckar av i 3D då äger du verkligen din lgh
Finns inget som heter dolda fel när det gäller en lgh BRF, möjligen om du köper en lgh där man styckar av i 3D då äger du verkligen din lgh