Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Avlopp/Golvbrunn i källare fundering.

1. A
    Medlem · 34 inlägg

Ackeobd

Medlem
    Hej,

När det kommer till just vatten och avlopp har jag inte så mycket koll och tänkte se ifall någon utav er vet lite mer innan jag ringer in någon VVS firma.

Jag tänkte flytta på tvättstugan nere i källaren till ett annat rum och i samma veva tänkte jag bygga en mindre toalett i tvättstugan, enbart toalett och handfat ingen dusch eller liknande.

I detta rum finns en gammal golvbrunn i gjutjärn. Kan man bila upp golvet, byta denna brunn till nyare modell men samtidigt med nya rör koppla på sig till denna och koppla på avlopp från tvättmaskin, tvättställ, toalett och handfat? Eller hur funkar detta egentligen?

Tar gärna emot all tips och info kring detta.

2. E
    Medlem · 2 595 inlägg
    Toaletter kräver normalt grövre avloppsrör än golvbrunn i dusch, tvättställ, och tvättmaskin.

Om projektet står och faller på om det går att koppla på befintligt avloppsrör där befintlig golvbrunn sitter kan det vara värt att ta in någon som filmar rören först.

Nya avloppsrör till toa, tvättmaskin m.m kräver nog ändå att golvet bilas/sågas upp oavsett, då är det kanske inte något större jobb att även byta ut befintligt avloppsrör?

3. D
    Renoverare · Stockholm · 1 188 inlägg

Dublin

Renoverare
    Hur gammalt är orginalavloppet? Om du ändå ska börja bila golv i källaren så fundera över om det inte är värt att byta alla gamla rör i källaren, dvs allt mellan inkommande till huset till de stammar som går uppåt i huset. Då kan du välja fritt hur du bygger upp det nya. Bila upp källargolv är bland det smutsigaste och dammigaste jobb man gör i huset och det är skönt att göra allt på en gång.

4. A
    Medlem · 34 inlägg

Ackeobd

Medlem
    Saken är den att jag kikat på lite gamla ritningar och om jag ska bila upp allt och byta alla rör så kommer jag vara tvungen att slita bort all golv som är lagt i ett rum samt en hall. Relativt nyrenoverat med klinkers m.m. så vill gärna inte bila upp hela källarn utan tänkte bara bila upp golvet i den "nya" tvättstugan och koppla på mig på golvbrunnen som redan finns där. Det var tanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.