Avlopp från tvättmaskin, dimention?

7k läst  3 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har idag mitt tvättmaskinsavlopp genom väggen in till toa (tvättmaskin i rummet sidan om) så att det kan rinna ner i golvbrunnen.

En bit bort från tvättmaskinen i samma utrymme har jag ett litet avlopp till spillvatten från pannan.

Min fråga lyder. Kan jag montera avloppet från tvättmaskinen på väggen ca 70 cm ovan golv och dra det till spillvattenavloppet ca 50 cm ovan golv. Avståndet är ca 1 meter och det kommer i så fall att inefatta 3 st 90 graders böjar...

Kan man göra så överhuvudtaget eller det är bara att hugga i golvet??

Röret är 1,5" från spillvattnet till golv..

Hoppas ni förstår hur jag menar, om inte så svarar jag gladeligen på frågor så att jag kan få hjälp med detta.

Mvh Patrik

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Konsument-tvättmaskiner brukar inte ha någon avloppsventil, så de måste ändå pumpa upp vattnet till en viss höjd. Vissa maskiner har fixat det med interna slangar, andra kräver att den yttre avloppsslangen någonstans når upp till en viss höjd. Jag skulle tro att alla konsument-maskiner klarar att pumpa upp avloppsvattnet minst en meter över golvet.

Du vill ha högsta punkten på 70 cm höjd, och sedan släppa ut vattnet på 50 cm höjd,
    så det ska gå bra!

Röret från ditt spillvattenavlopp verkar vara tillräckligt grovt, men du bör väl övervaka den första tvätten, så att det inte blir översvämning.

/Hasse

3. P
    Medlem Nivå 1
    90 gradersböjarna är inga problem då?

Svårt när man intevill hugga upp golvbrunnen för att trixa :)

Mvh Patrik

4. B
    Medlem · Nivå 11
    Nej, det ska ju normalt bara vara vatten utan större partiklar i avloppsslangen.
    Blir flödet sämre så får du kolla var skräpet har fastnat. Det kan ju vara i dina skarpa böjar.

/Hasse

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: