Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

”Avlopp” för spillvatten under trång krypgrund?

1. K
    Medlem · 32 inlägg

klinus

Medlem
    Har sommarstuga utan avlopp men stenkista för spillvatten., jag har byggt ett separat litet ”sommarbadrum” med separett-toa, hängt dit ett gammalt handfat och funderar på duschkabin. Problemet är att krypgrunden under den här delen är 10-20 cm så jag kan inte krypa in under huset. Dra in vatten är inget svårt, då borrade jag bara hål i golvet och böjde in pemslangen underifrån.
    1) men hur gör jag för att dra ”avlopp” för spillvattnet från handfat och dusch lättast? Om jag använder hårda avloppsrör så behöver ju dessa skarvas ihop med svängar och grenar, är det möjligt att passa in det utifrån eller inifrån?
    2) jag funderade annars på att använda pemslang även här, fast en tjockare diameter, känns som att det borde vara lättare med mjuk slang än hårt rör?
    3) hur ser kopplingen ut mellan slang/rör och huset? Har ju vattenlås till handfatet, sen någon slags muff och sen slang/rör på det?

2. H
    Moderator · Stockholm · 47 320 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Kan du inte skjuta in raka längder och grena ihop på utsidan.
    Du kommer att behöva ta upp ett lite större hål för golvbrunnen ändå. Den måste fästas i en ram av reglar. Och du får nog göra lite större hål även för att få dit en krök upp genom golvet för handfatet.

3. K
    Medlem · 32 inlägg

klinus

Medlem
    Jo, men går det att montera golvbrunn med krök från insidan och sedan ”skjuta på” röret utifrån utan att krypa in under grunden? Då kan jag ju ha grenen mellan handfat och dusch precis utanför huset så slipper jag iaf det mecket. Men det verkar fortfarande lättare med pem-slang, finns det något som talar emot pem?

4. J
    Medlem · Västra Götalands län · 399 inlägg

Jan_G

Medlem
    Jag har 50 mm PEM-slang till poolen och det kan jag säga att mjuk är inte det första ord jag tänker på. Böjbar ? Visst, i 3 meters radie. Och 50 mm är lite klent, den är runt 43 mm invändigt. Du bör nog upp på 75-80 mm utvändigt och då blir det dyrt.

• Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.