Går ju att kombinera tunna med ett övre utlopp (slang, rör) med avrinning bort från hus så har man fördelen med bevattning från tunna

H håbbe1961 skrev:
Går ju att kombinera tunna med ett övre utlopp (slang, rör) med avrinning bort från hus så har man fördelen med bevattning från tunna
Tack! Var sätts slangen? Från tunnan?

En bit under toppen så inger rinner över i tunnan till marken under

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Fairlane
En enkel lösning jag har gjort med en regntunna är att sätta två kranar på den, kranar som denna: LÄNK
En sitter lagom långt ner så att jag kan fylla på vatten i en vattenkanna eller för all del koppla på en trädgårdsslang om det är intressantare och det är mycket vatten i tunnan. En kran sitter nästan högst upp i tunnan. Den senare kranen är alltid öppen och en inkopplad slang leder bort vattnet till ett lämpligare ställe. På så sätt behöver jag aldrig vara orolig att tunnan svämmar över.

• Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En enkel lösning jag har gjort med en regntunna är att sätta två kranar på den, kranar som denna: LÄNK
En sitter lagom långt ner så att jag kan fylla på vatten i en vattenkanna eller för all del koppla på en trädgårdsslang om det är intressantare och det är mycket vatten i tunnan. En kran sitter nästan högst upp i tunnan. Den senare kranen är alltid öppen och en inkopplad slang leder bort vattnet till ett lämpligare ställe. På så sätt behöver jag aldrig vara orolig att tunnan svämmar över.
Avrinningsslangen, har du grävt ner den eller ligger den på marken? Känns som en klassisk snubbelfälla om tunnan står så till. :rofl: Du har möjligtvis ingen bild? Har haft samma problem i ett år nu och har löst det "tillfälligt" med en lång grön stuprörskondom som är maximal snubbelrisk.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Fairlane
Tyvärr har jag ingen bild, då jag glömde tömma inför vinterns så tunnan sprack. Principen är dock enkel. Jag har ställt tunnan på några markstenar så att den kommer upp lite från marken, vilket underlättar användandet av den nedre kranen.

I mitt fall står tunnan vid vedförrådet, vid det bakre hörnet och där kan jag lätt dra slangen ner i buskage, bakom träd etc, dvs på platser man aldrig går. Har man det i hörnet på villan, ett hörn man passerar regelbundet så får man kanske klura lite.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har jag ingen bild, då jag glömde tömma inför vinterns så tunnan sprack. Principen är dock enkel. Jag har ställt tunnan på några markstenar så att den kommer upp lite från marken, vilket underlättar användandet av den nedre kranen.

I mitt fall står tunnan vid vedförrådet, vid det bakre hörnet och där kan jag lätt dra slangen ner i buskage, bakom träd etc, dvs på platser man aldrig går. Har man det i hörnet på villan, ett hörn man passerar regelbundet så får man kanske klura lite.
Ja, det är precis det jag har, rena autobahn med ungar till förbannelse passerar där dagligen på sommaren. :crysmile:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, det är precis det jag har, rena autobahn med ungar till förbannelse passerar där dagligen på sommaren. :crysmile:
Ja, då får du nog gräva ner antingen en slang eller ett dräneringesrör. eventuellt en slang i ett dräneringsrör.
Det viktiga blir att ha lutning på det, vilket i mitt fall är nästan omöjligt att misslyckas med då hela tomten sluttar och jag vill ha vattnet längst ner. :cool:

Fairlane
Nu har jag skaffat en ny regntunna och bytt plats på två. Så här ser det ut bakom vedboden, där ingen går.

Blå regntunna med två kranar och en ansluten grön slang mot en grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nedre kranen använder jag för att fylla på vattenkannor och tappa av inför vintern. Den övre är alltid öppen och slangen leder bort bakom vedboden till lämplig plats.

Jag kommer göra likadant på en regntunna som kommer stå mer där man går. Så kommer jag bara ansluta den övre när jag reser bort eller höst/vår när man inte går där lika mycket.

• Gilla
Kvisthus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.