Regnvatten rinner inte undan, huset är från 1961.
Jag har grävt upp röret enligt bild. Jag vet inte om det är en stenkista men jag tror det iaf baserat på stenarna jag hittat.

Bör jag:

1. Byta befintligt igentäppt perforerat 90mm rör till ett nytt som INTE är perforerat, vanligt svart dagvatten rör?

Eller

2. Gräva mer och se vad jag hittar, om det inte är mycket sten och mest jord kanske fylla på med mer sten?

Eller

3. Öppna plånboken och betala en grävare att gräva ny modern stenkista och dra om nya rör. Helst inte dock

Eller någon annan lösning

• Uppgrävt perforerat rör i trädgården, omgivet av grästuvor och jord, med stenar synliga vid sidan av diket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog ingen s.k stenskista med i detta. Enkelt och billigt utfört är det och fel ur takvattensynpunkt, takvattnet ska gå i ett perforerat rör och filtrera ut i jorden. Hur många liter vatten tror du ryms i den korta biten. Nu kommer mycket skit/boss från himlen och täpper till hålen i röret.
Tänk till lite, det ser ut som att det är nedförsbacke där. Lägg ett 110 avloppsrör från stupen, dra det så långt du orkar gräva och avsluta med änden i himlen. Då kan det aldrigt bli stopp, utan allt rinner bort.
Är det risk för att bli en sjö på tomten, ska det vara stenkista, men den ska vara så stor ( flera m3 ) att den kan ta emot allt, sen klart vad för jordmån det är, som är genomsläpplig.

EDIT Dubbelinlägg, du har ca 45 minuter på att radera det andra.

Redigerat:
Jag tror att perforerat rör är orsaken till att röret satt igen med jord eftersom de små hålen släpper igenom partiklar över tid?
Det är ganska bra lutning ca 5m från huset sen tar tomten slut. Jag skulle kunna dra det snett då kan ja i teorin dra 10m lång rör eller mer. Taket är kanske 100kvm på två stuprör.
Det är samma stopp i det andra röret men jag har inte grävt upp den och vet inget om den andra ännu. Tänkte ta den efter detta.

• Hand med handske håller ett smutsigt perforerat rör fullt av jord och rötter, liggande på en grävd jordyta.
    Skapa konto
  • Perforerat avloppsrör delvis täckt av jord, med synliga horisontella spår och små hål, som kan orsaka igenblockering över tid.
    Skapa konto
Jag hade dragit nya täta rör och anlagt en kista av dagvattenkassetter.

Hälften av 100kvm regn och 20mm regn ger 1m2 kassett per stuprör.

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
J
A Alex PV skrev:
Jag tror att perforerat rör är orsaken till att röret satt igen med jord eftersom de små hålen släpper igenom partiklar över tid?
Det är ganska bra lutning ca 5m från huset sen tar tomten slut. Jag skulle kunna dra det snett då kan ja i teorin dra 10m lång rör eller mer. Taket är kanske 100kvm på två stuprör.
Det är samma stopp i det andra röret men jag har inte grävt upp den och vet inget om den andra ännu. Tänkte ta den efter detta.
Om du investerar i nya 110markrör så sätt lövrens emellan stupröret och markörer i höjd med marken så slipper dina nya rör bli fulla med skit..
Svart renstratt för stuprör, används för att förhindra skräp från att blockera markrör.
Skapa konto

Att anlägga detta med mindre ytliga dagvatten kassetter löser du med några helgers hand grävande ifall du är fysiskt ok med att gräva eller hyr en minigrävare under en helg om du inte vill gräva för hand..

• Orange markrör installerat i schakt med dränering, omgivet av grus och stenar. Synlig förbindelse med stuprör.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Alex PV skrev:
Då ska du knyta ihop båda sidorna till ett helt rör som går någonstans.

Nu har jag funderat och grävt och kommit fram till att, vore det inte tillräckligt bra att jag gräver upp hålet lite mer och klär det i geotextil fiberduk n2 samt drar ett dräneringsrör som jag också lindar i samma duk. Sen slänger tillbaka alla sten ja hittat och lite till och lindar in allt snyggt i duken som en present nästan. Sen häller tillbaka jord. Då bör de vara en ganska bra renovering av gamla stenkistan

• Jordhål vid husvägg, med spade och markrör synliga; förberett för dränering och användande av geotextilduk enligt inläggsplan.
    Skapa konto
  • Grävt hål i en gräsmatta med spade och uppgrävd jord runtom, förberett för att klä med geotextil och lägga dräneringsrör.
    Skapa konto
  • Stenhög och jord vid sidan av ett hus, del av ett dräneringsprojekt med exponerat rör och spade i bakgrunden.
    Skapa konto
A Alex PV skrev:
Nu har jag funderat och grävt och kommit fram till att, vore det inte tillräckligt bra att jag gräver upp hålet lite mer och klär det i geotextil fiberduk n2 samt drar ett dräneringsrör som jag också lindar i samma duk. Sen slänger tillbaka alla sten ja hittat och lite till och lindar in allt snyggt i duken som en present nästan. Sen häller tillbaka jord. Då bör de vara en ganska bra renovering av gamla stenkistan
Är det synvilla eller lutar det inte mycket nedåt från stupröret?Ersätt dräneringsröret mot markör istället.

Ja det lutar ganska mycket, varför inte dräneringsrör lindat i fiberduk som släpper igenom vatten?

A Alex PV skrev:
Ja det lutar ganska mycket, varför inte dräneringsrör lindat i fiberduk som släpper igenom vatten?
Lutar det nedåt så fungerar dräneringsröret om du lindar in det i fiberduk.Du bkan inte leda bort vattnet mot ett dike eller så slipper du en stenkista.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.