A
Hej,

Vi håller på att bygga ut hemma och kommer riva en bärande vägg på 1a plan i vårt 1,5plans hus. Jag har fått grannarnas ritningar som har ett identiskt hus och gjort samma utbyggnad, se bifogat. Men där använde de 2st VKR 70x70x4 som pelare samt en HEA200 som bjälke som ska vara infälld i taket.

Vad motsvarar dessa dimensioner i form av limträ? och för HEA200, vad motsvarar det i samma tjocklek, alltså hur bred måste en 200 (195?) hög limträbalk vara?
Snözon 1,5
Ritning som visar placering av VKR 70x70x4 pelare och HEA200 bjälke infälld i taket för utbyggnad av bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggteknisk ritning som visar infällning av en HEA200-stålbjälke i ett tak med detaljerade mått och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Man kan inte översätta från stål till limträ rakt av utan att titta på förutsättningarna. Någon 200 mm hög limträbalk som ska göra samma jobb som en HEA 200 finns dock inte. Den lägsta limträbalk som kommer i närheten är 215x315 eller 215x360 mm.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
J justusandersson skrev:
Man kan inte översätta från stål till limträ rakt av utan att titta på förutsättningarna. Någon 200 mm hög limträbalk som ska göra samma jobb som en HEA 200 finns dock inte. Den lägsta limträbalk som kommer i närheten är 215x315 eller 215x360 mm.
tack så mycket för svaret. Her en bra fingervisning om det är intressant att gräva djupare i eller inte (och det är det inte).

Däremot pelare, vad säger du om det?

En VKR profil 70x70x4 som är ca 2,5 m hög klarar en otroligt hög last, strax under 200 kN, dvs ca 20 ton. Ur hållfasthetssynpunkt är den en överdimensionering i det här fallet. Jag är säker på att du kan använda limträpelare. 90x90 mm klarar ca 50 kN (5 ton) vid den aktuella höjden. Man får räkna på det med de rätta förutsättningarna.

A
J justusandersson skrev:
En VKR profil 70x70x4 som är ca 2,5 m hög klarar en otroligt hög last, strax under 200 kN, dvs ca 20 ton. Ur hållfasthetssynpunkt är den en överdimensionering i det här fallet. Jag är säker på att du kan använda limträpelare. 90x90 mm klarar ca 50 kN (5 ton) vid den aktuella höjden. Man får räkna på det med de rätta förutsättningarna.
ok, och hur skulle du säga att KKR skiljer sig? Förstått att det är varmvalsat mot kallvalsat, men ur hållfastsynpunkt och även ihopmontering i och med ev svetsning? Eller har du annat förslag på ihopmontering med HEA-balken samt hur man ska anlägga den mot grundmuren?

KKR 70x70x4 klarar ca 2/3 av den pelarlast som VKR med samma profil, vilket helt säkert är tillräckligt. Svetsningsfrågor är inte min avdelning. Jag skulle gissa att det enklaste är att svetsa fast en platta i pelarens ända som man sedan bultar fast i balken, men det finns andra här på forumet som kan det bättre. I pelarens bottenända krävs med säkerhet en fastsvetsad platta så att upplagstrycket inte blir för högt. Detta måste man räkna på med hänsyn till grundmurens konstruktion.

A
J justusandersson skrev:
KKR 70x70x4 klarar ca 2/3 av den pelarlast som VKR med samma profil, vilket helt säkert är tillräckligt. Svetsningsfrågor är inte min avdelning. Jag skulle gissa att det enklaste är att svetsa fast en platta i pelarens ända som man sedan bultar fast i balken, men det finns andra här på forumet som kan det bättre. I pelarens bottenända krävs med säkerhet en fastsvetsad platta så att upplagstrycket inte blir för högt. Detta måste man räkna på med hänsyn till grundmurens konstruktion.
Tackar! Går från klarhet till klarhet tack vare din input.

ny fråga: snickaren säger att det blir för tajt med 70x70x4 eftersom en existerande träpelare står utanför och att det då kommer sticka ut inuti i rummet. Men han frågade om det var ok med 100x50x4 istället. Har en sådan liknande bärförmåga som 70x70?

bottenänden kommer stå direkt på grunden på en metallplatta.

Det beror på hur den monteras. Om den blir stagad i den veka riktningen blir den bättre, annars betydligt sämre. Det är alltid en poäng med pelare med kvadratiskt tvärsnitt. Då behöver man inte fundera över det.

A
J justusandersson skrev:
Det beror på hur den monteras. Om den blir stagad i den veka riktningen blir den bättre, annars betydligt sämre. Det är alltid en poäng med pelare med kvadratiskt tvärsnitt. Då behöver man inte fundera över det.
Osäker på hur du menar men om det är som jag tror så bör det vara ok åt ena hållet eftersom existerande träpelare kommer vara kloss ann. Den andra sidan vet jag inte riktigt vad man ska göra åt eftersom jag inte vill bygga för mkt där eftersom väggen blir för tjock. Men skulle man kunna sätta två träreglar på vardera sida så 3 av 4 sidor på pelaren är ”inklädda” och den 4e sätter man någon plåt över, mellan reglarna på sidan?

Om jag hade tillgång till rätt data kunde jag kolla om detta överhuvudtaget är ett roblem. Annars kan du jämföra med en vanlig träregelvägg. Reglarnas veka riktning brukar man staga upp med kortlingar, så det är bärförmågan i den styva riktningen som blir bestämmande.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
J justusandersson skrev:
Om jag hade tillgång till rätt data kunde jag kolla om detta överhuvudtaget är ett roblem. Annars kan du jämföra med en vanlig träregelvägg. Reglarnas veka riktning brukar man staga upp med kortlingar, så det är bärförmågan i den styva riktningen som blir bestämmande.

Tack, men var faktiskt förbi lokala stålstället i eftermiddags och shoppa loss en HEA200 och två kkr 70x70x4. När jag såg Hea’n insåg jag att det kommer med råge vara det stabilaste i vårt 70talspapphus.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.