Byggahus.se

Avlasta öppning i plankvägg

1. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Denna fråga har ställts förut men jag får inte de detaljer jag behöver för att förstå.

Mitt hus från -36 består av plankväggar på källargrund, 1 ½ plan. Jag vill ta upp en öppning, 150 cm, i bärande yttervägg. Inga fönster i direkt närhet. Frågan är hur jag kan/behöver avlasta öppningen.

Grannen, vars hus är byggt samtidigt, rev sin fasad förra året och där såg man att golvbjälklaget mellan våningarna vilade direkt på plankväggen, dvs ingen liggande balk så jag antar att det är samma lika på mitt hus.

Jag gissar att jag därför behöver avlasta innan jag börjar såga. Men hur? Jacka ur och fälla in brukar vara budet, men vad innebär det i praktiken? Och måste det göras från båda sidorna? Fasaden består av eternit på gammal panel så den kan jag öppna upp, men invändigt är det renoverat så där skulle jag vilja hålla nere skadan så mycket det bara går.

Eller ta upp hålet + utrymme för stolpar och i dessa fälla in en balk? Under tiden avlasta med stämp i taket för att bära upp bjälklaget? Plankväggen är ju skråspikad så den borde hålla ihop bra.

Vad säger ixpärterna?

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Har du en bild på partiet/fasaden/huset?

Avlastningsbalken (el motsvarande) beror ju på vilken tyngd den ska ta upp.
    Går det t ex ner en takstol mitt på sträckan så blir det ju en del last.
    Finns det bärande/uppstyvande innerväggar i närheten?

Om det är måttliga laster så kanske det t ex räcker att spika på en 2"x8" utanpå plankväggen ovan öppningen. El delvis fälla in en 4"x8" etc etc.

Lasten ska ju fördelas ut till väggen jämte så att sala på de yttersta plankorna för större styvhet kan ju vara lämpligt.

3. cederbusch
    Medlem · Nivå 13

Bilder

Tack för svar. Gjorde en förenklad skiss i SketchUp. Den tänkta öppningen ska vara där det ser ut att saknas något. Där har vi vår matsal och det vore schysst att få in mer ljus och möjligen även bygga till uterum där. Det kommer antagligen gå minst 1 takstol över tänkt öppning.

Rummet ovanför matsalen är stora sovrummet. Där var förr en vägg som takstolarna vilade på (kattvind bakom). Denna är borta och avlastad med limträbalk så kraften går ner i gavelväggen och den inre väggen som båda vilar på källarvägg. Markerat rött på bilden.

Hur fäller man bäst in en planka? Kan det räcka att göra det från utsidan?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Picture 2014-04-06 09_16_49.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Picture 2014-04-06 09_26_34.png

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det bör räcka att göra det från en sida (t ex utsidan).
    Hur tjocka är planken i väggen?
    Om de är ex-vis 3" så kan det vara rimligt att fälla in en regel/balk 1" så har du 2" kvar att spika/skruva i.

5. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Det där infällandet, gör det verkligen så mycket extra på bärigheten? Det är ju trotsallt lite bök med att ta bort 2-3 cm material från en befintlig vägg.

6. B
    Medlem Nivå 8
    Hur får man själva regeln att ta last om den ligger på utsidan, bara genom skruvarna?

Går det inte att stämpa upp i källaren och sen våningen som du vill göra hål i väggen på. Och sen "bara" att såga ut ovanför öppningen och dra det en 50cm längre på varje sida och lägga en limträbalk där på den stående planken (beräknad av typ moelvens program) eller en stålbalk beräknad av någon kunnig.

Eller kan man inte lägga något uppe i takstolarna i den gamla kattvinden, typ göra ett hål i väggen och skjuta in en limträbalk som fördelar ut lasten på omkringliggande takstolar.

Ps. Jag är amatör...

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  8. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Om jag tolkar bilderna rätt: stämpa, såga upp dörren + utrymme för stolpar och balk?

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ja.

Jag valde att ställa dit nya stolpar eftersom befintlig vägg består av moduler som mest innehåller sågspån. Har man en plankvägg kan man använda den, men det är antagligen enklare att ta upp hålet lite extra och ställa dit nya stolpar.

Min öppning öppning fanns redan (gammal yttervägg) men saknade balk för avväxling av den takstol som vilar mitt i öppningen.

10. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    förslag på dimensionering av balk och stolpar. Limträ kanske är overkill?

11. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Ingen idé om dimension. Har möjlighet att köpa limträ 42 x 180 ganska billigt. Blir det för klent? Jag tänker ju alltså endast ta upp 1,5 meter och det är spontad och spikad plankvägg.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag använde 90x225 på 2,5m spännvidd. Jag skulle absolut använda limträ och jag skulle inte gå ner i dimension från vad jag använt. När man inte vet säkert får man överdimensionera. Min balk verkar korrekt i dimensionen då den har antagit förväntad nedböjning efter några år på plats.

13. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Ok, tack.

14. cederbusch
    Medlem · Nivå 13
    Pratade med en snickare i helgen som tyckte att limträ var overkill. Skruvlimma ihop 2 45x195 blev nya budet.

En bifråga men ack så relevant: jag misstänker att jag inte kommer hinna ta upp hålet och montera dörren under samma dag. Tips på täckning så man slipper rimfrost på köksbordet på morgen?

15. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    2 x byggplast m 5-10 cm emellan t ex. + gamla täcken /filtar på insidan som draperi.